Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Proč si hlídat ENERGETICKOU BILANCI?

Energetická bilance není jen matematickým porovnáním mezi přijatou a vydanou energií. Je to významný faktor ovlivňující sportovní výkonnost. Faktor, který je pilířem kondice, základem pro růst trénovanosti a mnohdy i viníkem sportovní stagnace a nemocnosti.

Jako každá jiná bilance je i ta energetická faktorem, který je třeba posuzovat z dlouhodobého hlediska. V tom je výrazný rozdíl oproti běžné přípravě na sportovní výkon. Ať řešíte regeneraci, své aktuální tréninkové plány nebo jakou sportovní výživu budete jíst před či během sportu, všechno to jsou krátkodobá hlediska. Aby ale fungovala, musí stát na pevném dlouhodobém základě. A tím je právě energetická bilance.

Důležité je dlouhodobě potravou přijímat stejně energie, kolik jí dlouhodobě vydáte. Velmi zjednodušeně platí, že na běžný den potřebujeme cca 2.000 kcal a na každou hodinu sportu dalších 1.000 kcal. U mladých sportovců je třeba myslet i na rezervu pro růst a vývoj organizmu.

 

Prostředí pro růst

Analýza energetické bilance nám má pomáhat. Aby tomu tak bylo, zapomeňme na měření příjmu a výdeje energie přesně na jednotky kilokalorií (kcal) – taková analýza by nás spíše zatěžovala. Jako pomocníka mějme hrubý přehled v desítkách či nižších stovkách kcal, který nám slouží především jako základní přehled.

Ten si zkušení sportovci dokážou evidovat stejně běžně, jako si evidují tréninkový deník. Skoro by se dalo říci, že by tento údaj měl být zařazen do tréninkového deníku jako nezbytný „výkonnostní“ ukazatel. Jeho výhodou totiž je, že si takto můžete nastavit pro tělo prorůstové prostředí a zajistíte mu tak i:

  • dostatečnou regeneraci včetně obnovy zásob energie a opravy poškozených tkání,
  • silný imunitní systém,
  • psychickou vyrovnanost,
  • „nezpomalování“ metabolismu a tedy vhodné prostředí pro „vysoké“ otáčky, což je předpoklad intenzivních tréninků a růstu výkonnosti – tedy něco, co ve svých tréninkových plánech berete jako samozřejmost.

 

Smutná skutečnost

Neřešit energetickou bilanci znamená ponechat vše, co bylo výše uvedeno, náhodě. Nedoporučujeme to, protože u často trénujících sportovců je negativní energetická bilance (tedy nedostatek příjmu v porovnání s výdejem energie) velmi častým jevem a někdy také příčinou konce sportovní kariéry. Je to proto, že sportovci většinou konzumují běžný denní jídelníček (postavený na cca 2.000 kcal příjmu), ale jejich výdej energie je vyšší právě o sportovní jednotku či jednotky. A tady můžeme hledat potíže s nevyrovnanou psychikou, s vyšší nemocností, s nedostatečnou regenerací a tudíž často až s chronickou únavou.

Tento stav je často spojený i s tendencí vyššího příjmu sladkého, což se na první pohled může zdát jako „dorovnání“ nedostatečného příjmu energie. Z důvodu povahy sladkého se ale spíš zvyšuje procento tělesného tuku (viz Pozor na sladkosti a prázdné kalorie v běžném jídleníčku).

 

Pozor na „hubnutí“

Někteří sportovci se rozhodnou hubnout v průběhu běžného tréninkového procesu, tedy s neupravenými tréninky. Z hlediska energetické bilance se tak dostávají do významného deficitu energie, který má ale dlouhodobě negativní dopad na sportovcovu výkonnost a na její růst. Přitom si můžeme klást otázku, proč mají sportovci potřebu snižovat procento tělesného tuku (nemusíme mluvit přímo o hubnutí).

Mnohdy je to vzhledem ke stavbě těla sportovce nereálný požadavek postavený jen na obecných „tabulkách“. A mnohdy je potřeba regulovat tělesný tuk zapříčiněna právě nedostatečným příjmem energie v předchozích měsících, kdy tento nedostatek energie vyvolal vyšší tendenci k příjmu sladkého. Spíše než s růstem vitality a energičnosti tak pomohl s růstem tělesného tuku. Řešení? Jíst více a častěji s cílem vyrovnat příjem a výdej energie (mít vyrovnanou energetickou bilanci) a do jídelníčku zařazovat co nejméně sladkostí a sladkých jídel. Pak by potřeba redukce tělesného tuku, která de facto jde proti snaze o růst výkonnosti, neměla vůbec nastat.

 

Chcete vědět víc? Přečtěte si 3 články věnované detailnímu pohledu na energetickou bilanci:

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

PODCAST: Jak snídat a jíst před závodem

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst a nejíst před sportem, aby byl váš výkon co nejlepší. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají SACHARIDY sportovat lépe?

Pro vytrvalecký výkon jsou sacharidy zřejmě nejklíčovější živinou. Jedná se o zdroj energie, který je na rozdíl od tuků dvakrát rychlejší ve své dostupnosti. To je i důvod, proč sacharidy jako zdroj energie dominují při vysoce intenzivních výkonech, nebo na začátku jakéhokoliv sportování.

PODCAST: Jak na růst výkonnosti během tréninku

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jak na zlepšení kondice a růst výkonnosti v tréninku. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

PODCAST: Jaké zdroje energie využíváme během vytrvalostního výkonu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jaké energetické zdroje využívají cyklisté, běžci, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

Více aktualit

AKTUALITY

4/6
Orienťák Miloš Nykodým běhá traily a vyhrál dva testovací tréninky repre

Člověk míní, koronavirus mění. Minimálně co se sportovních plánů na letošní sezonu týče. A tak si reprezentant v orientačním běhu a člen Enervit Teamu Miloš Nykodým našel jinou „zábavu“. Místo orienťácké jarní sezony absolvoval vlastní výzvu v podobě několika trailových ultramaratonů a účastní se seriálu Inov8-TrailTour. Vítěz závodu Světového poháru a několikanásobný mistr ČR už se ale stihl blýsknout i tam, kde standardně vyniká a kam patří – ve světě orientačního běhu. V květnu totiž vyhrál oba měřené testy české reprezentace. Podrobnosti prozrazuje v našem rozhovoru.

29/5
Cyklistický Nova Cup odstartuje 13. 6. a my budeme u toho

Cyklisté se dočkali - start NOVA Cupu se blíží a druhý červnový víkend to vypukne! Enervit bude u toho jako oficiální výživový partner seriálu, který vyvrcholí posledním podnikem 3. října v Mikulově. Enervit tak budete mít vždy na dosah, aby se vám jelo lépe!

27/5
Využijte AKCE 3+1 ZDARMA a snížených cen na e-shopu

Využijte speciální akci a načerpejte energii pro své sportovní výkony díky tyčinkám Enervit Competition Bar. Ke každým 3 objednaným kusům vám dáme automaticky 1 ks ZDARMA, když do poznámky napíšete TYCINKA. Akce platí na našem e-shopu jen do 31. 5. - tak si pospěšte! Akci není možné využít v případě osobního odběru na prodejnách.

20/5
Seriál Běhej lesy odstartuje 6. června, samozřejmě i s Enervitem

Odložený start populárního běžeckého seriálu je tu a v červnu proběhnou hned tři závody – na Vysočině, v Lednici a ve Slavkovském lese. Enervit ani na jedné štaci nebude chybět a je připravený vám pomoci sportovat lépe v rámci celé série.

11/5
Závody se rozjíždějí, první MTB start bude i s Enervitem

Už o víkendu se pojede první cyklistický závod! Cyklovýzva NOVA CUP láká na parádní trať u Hradce Králové a je jasné, že u toho Enervit jako specialista na výživu vytrvalců nemůže chybět. Vždyť jsme hrdými partnery celého seriálu NOVA CUP, který odstartuje už v červnu.

Více aktualit