Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jak znázorňuje graf níže, k růstu výkonnosti dochází skutečně až po tréninku v následné fázi regenerace (zotavení) a poté ve fázi tzv. superkompenzace (adaptace), kdy se organizmus snaží přizpůsobit a lépe připravit na předcházející negativní zkušenost tím, že se jakoby předzásobí. Tato fáze se tak nejvíce podílí na růstu výkonnosti. Proto bychom ji neměli nijak omezovat nebo zkracovat, ale maximálně podpořit. Správné tedy je chápat regeneraci jako nedílnou součást tréninku. Ba co více, brát ji jako jeho nejdůležitější část. Díky lepší regeneraci:

  1. můžete zařazovat více tréninkových jednotek,
  2. můžete i častěji absolvovat intenzivní tréninky, které se nejvíce podílejí na růstu výkonnosti,
  3. půjdete do závodu optimálně připraveni, tedy s dostatkem energetických zásob.

 

První fáze regenerace: prvních třicet minut po výkonu

V pouhé půlhodince těsně po tréninku jsme schopni nejintenzivněji ovlivnit rychlost regenerace. Svalové buňky jsou maximálně otevřeny všemu, co jim pomůže se zastavením narůstající únavy a co nejrychlejším zotavením do výchozího stavu. Z důvodu rychlé vstřebatelnosti se doporučuje regenerační nápoj v optimálním složení (sacharidy, aminokyseliny, vitamíny), protože zde jde skutečně o minuty. O minuty, které se pak přetaví v drahocenné vteřiny během závodu, takže jde vlastně o hodně.

Z následujícího grafu je patrné, že velmi důležitá je právě tato první regenerační fáze v první půlhodině po skončení výkonu.

 

Graf znázorňuje doplnění zásob glykogenu, které je zvláště rychlé v prvních desítkách minut po výkonu (na inzulínu nezávislá fáze), protože molekula GLUT4 (glukózový přenašeč) je přítomna na povrchu svalových vláken. Tento proces se však postupně zpomaluje. Aby mohla probíhat resyntéza svalového glykogenu, musí být přijaty sacharidy.
Zdroj: Price a kol. (1994)

 

 

 

V závislosti na délce a intenzitě výkonu je optimální ihned po skončení výkonu postupně vypít:

  • regenerační nápoj Enervit Recovery Drink, a to po delších vytrvalostních výkonech, nebo
  • regenerační nápoj Enervit After Sport Drink, a to zvláště po krátkých, ale zato intenzivnějších výkonech (např. tzv. opakovaný trénink nebo posilovna).

 

Optimální časování dalšího intenzivního tréninku

Čím rychleji proběhne oprava svalových vláken a doplnění zdrojů energie, tím dříve může přijít intenzivní trénink jako impulz dalšího rozvoje výkonnosti. Když jej však zařadíme příliš brzy, může naopak dojít k negativním příznakům přetrénovaní a poklesu výkonnosti. Proto je rychlost regenerace tak důležitá. Graficky je to vyjádřeno v následujícím grafu s tím, že optimální zahájení dalšího tréninku je na vrcholu rostoucí křivky výkonnosti.

 

Druhá fáze regenerace: obnova vnitřního prostředí organizmu

Na půlhodinové anabolické okno byste měli navázat komplexním výživovým programem. V druhé fázi regenerace (do 6 hodin po výkonu) je třeba dbát na:

  • dostatečný a průběžný pitný režim
  • příjem sacharidových jídel: první sníst do jedné hodiny po skončení výkonu (např. rizoto, těstoviny s masem, špenátové palačinky, rýžový nákyp, špagety apod.)
  • další dvě jídla pak každé s odstupem dvou hodin po tom předchozím (přičemž tato jídla již jsou spíše se středním glykemickým indexem a drobným zastoupením bílkovin)
  • postupně navyšovat příjem bílkovin z důvodu oprav poškozených svalových vláken, zkvalitnění regeneračních procesů, podporu imunitního systému atd. 
    • z důvodu rychlejší vstřebatelnosti a menšího zatížení organismu je vhodnější doplnit bílkoviny formou tzv. proteinových koncentrátů:
    • doporučujeme vypít první koktejl současně s prvním jídlem cca 1–2  hodiny po sportu, druhý koktejl pak večer

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit