Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Zotavení a regenerace po výkonu

Co všechno se skrývá pod pojmem regenerace a jakou roli může hrát v této důležité fázi výživa? Proč a jak doplňovat vyčerpaný glykogen a bílkoviny? To jsou otázky, na které odpoví náš miniseriál věnovaný právě regeneraci a zotavení. V prvním díle si povíme, jaké typy regenerace rozlišujeme a proč je regenerace pro sportovce klíčová – ať už se jedná o profesionála či hobíka.

Může správná nutriční strategie podpořit zotavení sportovce po výkonu? Existuje mnoho různých důvodů se domnívat, že ano. Nejdříve se však věnujme pojmu „regenerace“, protože ten může mít různé významy.

 

Regenerace rychlá a pomalá

Pod pojmem regenerace vnímáme návrat organizmu do tzv. homeostázy, čili stálého vnitřního prostředí. Tepová frekvence se vrací na běžné hodnoty bezprostředně po námaze, následovaná vyrovnáním kyslíkového dluhu, který je o to větší, čím více anaerobní výkon byl (např. intervalový běžecký trénink, jakým je 8x 200 metrů při vysoké intenzitě nebo fotbalový zápas, během něhož fotbalista absolvuje několik opakovaných krátkých intervalových sprintů). V těchto příkladech se sportovec dostane do tzv. kyslíkového dluhu, který musí být „splacen“ co nejdříve.

Zatím však mluvíme jen o srdeční frekvenci, která se vrací k bazálním hodnotám, a splácení kyslíkového dluhu. Tyto faktory patří do tzv. rychlé fáze regenerace (Ziegenfuss a kol., 2008). Tuto fázi zotavení po výkonu nemůže urychlit výživa. Trénink je to, co je v tomto případě nejdůležitější.

Výraz „regenerace“ však nejčastěji používáme v případě dlouhodobých procesů, které probíhají v organizmu po námaze a představují tzv. pomalou fázi regenerace (Ziegenfuss a kol., 2008). Mezi ně patří doplnění tekutin, obnova hladiny minerálních látek v těle, doplnění zásob energie, opravy poškozené svalové tkáně atd. Nejdůležitější je, aby tato fáze regenerace začala rychle po skončení výkonu, což je důležité zvláště v případě, kdy sportovec musí absolvovat další intenzivní trénink nebo závod v řádu několika hodin po předchozím intenzivním tréninku či závodě.

 

Přehled dvou základních fází regenerace:

Typ regenerace

Čas potřebný na zotavení

Důležitost výživy

Rychlá regenerace

  • ustálení tepové frekvence
  • vyrovnání kyslíkového dluhu

minuty

není důležitá

Pomalá regenerace

  • doplnění tekutin
  • obnovení hladiny minerálních látek
  • obnovení zásob energie
  • oprava poškozených svalových vláken     

hodiny až desítky hodin

nezbytná

 

K čemu je regenerace a jak ji podpořit?

Optimální regenerační procesy umožňují sportovcům, aby do další tréninkové jednotky či závodu nastoupili:

  • v co nejlepším možném stavu,
  • s doplněnými zásobami energie, minerálních látek a tekutin,
  • s opravenými svalovými vlákny.

Příklady, kdy jsou regenerační procesy zvláště důležité, lze nalézt ve fotbale či hokeji (kdy hráči musí hrát dva zápasy ve 2 nebo 3 dnech), v cyklistických etapových závodech (Giro d´Italia, Tour de France), ale i víkendových závodech atletů, běžců nebo běžců na lyžích, kteří během dvou dnů musí absolvovat dva závody i více. Nemusí se však jednat pouze o závody – i v době tréninkové přípravy narazíte mnohdy na to, že sportovec není adekvátně zregenerován po předchozí tréninkové jednotce. Třeba že nemá doplněny glykogenové zásoby ve svalech na potřebnou úroveň a tudíž jeho další trénink může vést až k přetrénování.

Ve všech těchto případech může správně zvolená výživa zcela jistě urychlit regeneraci po výkonu. Proto je důležité se právě na výživu soustředit a využít prostředky, které byly speciálně vyvinuty pro tuto klíčovou fázi sportovního výkonu. V příštích dílech si proto povíme především o doplňování glykogenu v těle, syntéze bílkovin a jejich roli, kterou hrají při opravách mikroskopických svalových vláken po cvičení.

Další díly seriálu:
Zotavení a regenerace po výkonu: Doplňování sacharidů

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co čekat od sportovní výživy PO sportu?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Co čekat od sportovní výživy BĚHEM sportu?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Co čekat od sportovní výživy PŘED sportem?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Proč používat sportovní výživu i v tréninku a ne jen při závodě?

Pokud chcete stručnou odpověď hned na úvod, tak ta zní – protože se vám to vyplatí. Rychleji vám totiž poroste výkonnost. Zvyšování výkonnosti tréninkem spočívá na principu adaptace, tedy čím více při tréninku vydržíte (počet kilometrů, čas, intenzita zatížení), tím více se tělo musí připravit na další tréninkovou jednotku. Míra přípravy organizmu, tedy míra růstu výkonnosti, je úměrná náročnosti předchozí zátěže. Z toho vyplývá jednoduchá rovnice: dostatek energie pro trénink = větší výdrž = větší adaptační impulz = větší růst výkonnosti. Energii organizmu přitom zajistíte právě sportovní výživou.

Sportovní výživa v otázkách a odpovědích: proč a co kupovat

Víte, že sportovní výživa pomůže vašemu sportovnímu výkonu. Přemýšlíte ale, kterou vybrat, abyste neutratili celou výplatu, a také si kladete otázku, jestli je potřeba i při tréninku, nebo stačí na závod. Pokusíme se vám dát na tyto otázky odpovědi.

Více aktualit

AKTUALITY

28/11
ROZHOVOR: Triatlonista Jan Šneberger o tréninku, jednotlivých disciplínách i výživě

Dlouhá léta patří k české triatlonové špičce a na kontě už má řadu medailí z republikových šampionátů. Také se účastnil legendárních mistrovství světa na Havaji, a to jak v silničním (Ironman), tak terénním (Xterra) triatlonu. Jak vypadá jeho trénink, kterou z disciplín má nejraději, jakou výživu volí, a kdy ho začal bavit trenažer, o tom všem povídá člen Enervit Teamu v našem rozhovoru.

24/11
Rozdáváme vánoční dárky - každý prosincový čtvrtek

Rozhodli jsme se vás v nelehké době podpořit a potěšit. Proto jsme si pro vás přichystali dárky, které budeme rozdávat během prosince. Každý čtvrtek až do Štědrého dne odkryjeme jedno z překvapení, které pro vás máme. Startujeme hned 1. prosince, tak zůstaňte naladění a sledujte naše komunikační kanály! 

18/11
Užijte si náš RED FRIDAY s 20% slevou na všechny produkty Enervit!

Žádné čekání na Black Friday, který správně připadá na poslední listopadový pátek. My pro vás máme náš RED FRIDAY, protože k Enervitu patří červená, jsme vždy o krok napřed a rádi přinášíme radost ze sportu. Využijte speciální a časově omezenou akci v podobě 20% SLEVY na vše na našem e-shopu!

10/11
Úřadující mistr světa na kajaku Vít Přindiš: „Jsem překvapený, jaký dopad můj triumf měl.“

Má za sebou výbornou sezonu korunovanou zlatem z mistrovství světa a stříbrem v celkovém pořadí Světového poháru. A tak není divu, že je člen Enervit Teamu s letošním sportovním rokem spokojený. Co říká s odstupem na svůj premiérový titul, jak si užil posezonního volna a co z Enervitu mu nesmí na tréninku chybět? To všechno prozrazuje Vít Přindiš v našem rozhovoru.  

7/11
Přijďte na seminář o regeneraci po sportu do Luhačovic

Chcete se dozvědět, jak správná výživa může ovlivnit vaši regeneraci a posunout tak vaši sportovní výkonnost? Přijďte na workshop do luhačovické prodejny Endorphin factory, který proběhne ve středu 9. listopadu.

Více aktualit