Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Co je HOMEOSTÁZA, a proč je pro sportovce důležitá?

Homeostáza je pojem definující stálost vnitřního prostředí našeho organizmu a je důležitá pro růst výkonnosti. Krevní tlak, zastoupení minerálních látek v mezibuněčném i vnitrobuněčném prostoru, správná řídkost tělesných tekutin, hladina krevního cukru, zásoby energie, dýchání, hormonální rovnováha. To všechno jsou procesy, které jsou variabilní, mění se v závislosti na činnosti během dne, ale současně mají své „zdravé“ hodnoty.

To, co homeostázu rozkolísá, jsou různé stresory, mezi něž patří mimo jiné i sport. Málokdo si uvědomuje, že to, co probíhá v těle během a po sportu – a co někdy bývá důvodem k ukončení fyzické aktivity – je právě výrazně vychýlená stabilita vnitřního prostředí. Může to být výrazný nedostatek kyslíku v organizmu, nadbytek kyseliny mléčné a s ním spojené překyselení organizmu, nedostatek energie pro výkon nebo vysoká ztráta tekutin.

Jinými slovy: to, co sport v organizmu vyvolá, má k homeostáze hodně daleko. A protože homeostáza je předpokladem zdraví, vitality a růstu výkonnosti, je třeba jí po sportu velmi rychle znovu dosáhnout. I proto má proces obnovy vnitřního prostředí organizmu velmi blízko k regeneraci.

 

Kdy dochází k obnově homeostázy

Nejdříve se v řádu minut stabilizuje dýchání (vyrovnáme kyslíkový dluh), ustálí se zvýšená tepová frekvence a postupně se stabilizuje krevní tlak. Tyto faktory patří do první fáze regenerace, kterou nemůže urychlit výživa.

V řádu hodin se pak bavíme o nastolení dlouhodobě životaschopného vnitřního prostředí organizmu doplněním vyčerpaných tekutin, obnovením hladiny minerálních látek a zásob energie formou krevního cukru i obnovy glykogenu. Patří sem také oprava poškozených tkání a svalových vláken. S postupným uklidňováním organizmu dochází i ke stabilizaci na hormonální úrovni.

V této fázi už jde o klasickou regeneraci, jak ji ve sportu nejčastěji chápeme, a výraznou roli v ní hraje správná výživa. Jedná se o dlouhodobé procesy, které probíhají v organizmu po námaze a představují druhou fázi regenerace. Nejdůležitější je, aby začala rychle po skončení výkonu, což je důležité zvláště v případě, kdy sportovec musí absolvovat další intenzivní trénink nebo závod v řádu několika hodin po předchozím intenzivním tréninku či závodě.

Optimální regenerační procesy, které zahrnují i správnou výživu, jsou předpokladem nastolení homeostázy. To znamená, že umožňují, aby sportovci do další tréninkové jednotky či závodu nastoupili v co nejlepším možném stavu – nejlépe v tzv. fázi superkomenzace. Tyto regenerační procesy jsou důležité při závodech, zápasech ale i v tréninkové přípravě. Jen díky vrácení vnitřního prostředí organizmu do normálu může dojít ke zdravému růstu výkonnosti s dlouhodobým potenciálem. Opakem nepokorného zacházení s principy homeostázy vedou k přetrénování, chronické únavě a častým zraněním a nemocem.

 

Jak pomoci navodit homeostázu zpět

K vyrovnání stálého prostředí organizmu slouží ty živiny, které během sportu tělo ztrácí a spotřebovává. Patří sem sacharidy (vyčerpaný glykogen), aminokyseliny a bílkoviny (poškozená svalová vlákna), tekutiny (vypocené) nebo minerální látky a vitaminy (spotřebované pro pochody v organizmu, potřebné pro zotavení organizmu). Proto existuje sportovní výživa a její speciální produkty obsahující vše potřebné - například v regeneračních nápojích (Enervit Recovery Drink, Enervit After Sport Drink) kombinujících sacharidy, aminokyseliny a vitaminy s minerálními látkami, ale také samotné aminokyselinové doplňky (Enervit BCAA, Enervit L-Glutamin) a proteinové doplňky (nápoje, tyčinky). Vše potřebné po sportu najdete na našem e-shopu.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

5. výživový tip pro Jizerskou 50: Vyzrajte na křeče

Křeče nechce v závodě zažít nikdo. A tak se snažíme jim předcházet, nebo s nimi hned v zárodku bojovat. Jaké jsou osvědčené recepty z praxe i z pohledu fyziologie? To vám prozradíme v posledním díle našeho seriálu, který vám pomáhá připravit se co nejlépe na Jizerskou 50.

4. výživový tip pro Jizerskou 50: Co jíst před startem

Tahle otázka zaměstnává mnoho vytrvalců, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje. Co si dát v době 2 hodin před startem, abychom se cítili sytí, nebylo nám těžko a pomohli tělu s přípravou na výkon? My v Enervitu máme jasnou odpověď, podle které se řídí už tisíce sportovců včetně profesionálů – i těch, kteří se postaví na start Jizerské 50.

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Více aktualit

AKTUALITY

12/2
Mrkněte na záznam únorového semináře a termín nového

I v novém roce jsme připravení nabízet vám semináře zaměřené na výživové aspekty ve sportu. Letošní ročník jsme odstartovali tématem "Jak se (nejen) výživou připravit na závod", kde byla řeč o všem důležitém, co ne/dělat před vaším dnem D. Ať už se rozhodnete závodit na lyžích, na kole, v běhu, v triatlonu nebo v dalších vytrvalostních sportech. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v březnu. 

9/2
Podpořte nás v anketě Shop roku 2023

Líbí se vám náš e-shop? Nakupujete na něm a jste spokojení s jeho službami? Pak nám můžete dát hlas v tradiční anketě Heureky ShopRoku!

5/2
Jizerská 50 zrušena, pondělní seminář i vybrané akce proběhnou

Je nám to moc líto, ale je to tak - 57. ročník Jizerské 50 se neuskuteční. Organizátoři o víkendu rozhodli o jejím zrušení z důvodu nedostatku sněhu, teplého počasí a nepříznivé předpovědi na další dny. Některé z plánovaných akcí přesto proběhnou, stejně jako náš pondělní seminář na téma "Jak se připravit na závod aneb výživové vychytávky".

31/1
V roce 2024 nás čeká spousta sportovních událostí. Kde se potkáme?

Jsme rádi, že vám sportovní výživa Enervit pomáhá sportovat lépe. A jsme také moc rádi, když se s vámi můžeme potkávat přímo na závodech a veletrzích. Abychom vám mohli poradit, probrat vaše potřeby a představit novinky. Kde se potkáme v roce 2024?

19/1
Královnou cyklistiky za rok 2023 je Kristýna Zemanová

Slavnostní vyhlášení ankety o nejlepšího cyklistu či cyklistku roku má opět ženskou vítězku – královnou české cyklistiky za rok 2023 se stala cyklokrosařka Kristýna Zemanová, která ovládla hlasování v soutěži Českého cyklistického svazu, jehož výživovým partnerem je Enervit.

Více aktualit