Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Miloš Nykodým je mistrem republiky v orientačním běhu, teď míří na MS

Když měl sám zhodnotit své jarní závodní období, prohodil, že bylo jako na houpačce. V posledním měsíci Miloš Nykodým absolvoval první letošní závod Světového poháru ve Finsku, pak reprezentační soustředění v Estonsku, mistrovství republiky na Vysočině, prestižní týmový štafetový závod Jukola ve Finsku a nyní míří na mistrovství světa, kde by se rád popral o TOP 10. O všech svých startech vypráví člen Enervit Teamu v našem rozhovoru.

Jukola je ve světě orientačního běhu velký pojem a byl to váš poslední start před odjezdem na šampionát. V čem je tento závod tak výjimečný a jak porbíhá?

Jukola je největší štafetový závod v orientačním běhu na světě, který se běhá každoročně v červnu ve Finsku. Účastní se ho na 1600 sedmičlenných mužských týmů. Spolu s ženami, které mají vlastní závod (Venlu), dětmi a diváky je v prostoru tohoto závodu na 40 000 lidí. Startuje se ve 23:00 a běží se přes celou noc. Jednotlivé úseky jsou různě dlouhé a noc ve Finsku není tou dobou moc dlouhá, takže některé jsou za světla, jiné za tmy. Celkový čas vítězné štafety bývá kolem osmi hodin. Jukola se běhá už sedmdesát let a je velikou klubovou prestiží uspět v tomto závodě.

 

Předloni jste slavil vítězství, jak se vám a týmu dařilo letos?

Letos jsem běžel Jukolu poprvé za švédský tým OK Linné a připadl na mě druhý úsek. Bohužel se nám na prvním úseku moc nezadařilo a můj týmový kolega doběhl skoro osm minut za prvními, kolem stého průběžného místa. Já jsem úplně zapomněl na předzávodní taktiku a snažil se ztrátu co nejdříve sám dohnat. Cestou na první kontrolu (cca 3km) se mi podařilo úplně si odvařit hlavu i nohy. Prostě jsem to přepálil. Už první kontrolu jsem hledal déle, než bych chtěl, a navštívil jsem i dvě cizí kontroly. Bohužel jsem se nezvládl vrátit do závodu a kupil chybu za chybou… Na posledních třech kilometrech mého nejdelšího úseku (14,3 km) jsem poprvé v životě dostal křeče. Sice se mi podařilo stáhnout zhruba 30 míst, ale ztrátu na čelo jsem prohloubil o neuvěřitelných dvanáct minut.

 

Jak probíhal závod dál?

Dalším pěti členům naší štafety se podařilo podat dobré výkony, takže se ztráta dále neprohlubovala a průběžná pozice týmu se výrazně zlepšovala. Na posledním úseku jsme sice prohráli na doběhu souboj o desáté místo, ale i jedenáctá příčka byla po tak nevydařeném začátku štafety víc než solidní.

 

Před startem v Jukole jste absolvoval mistrovství republiky na krátké trati a připsal si další mistrovský titul. Jak se vám na Vysočině běželo?

V kvalifikaci jsem předvedl solidní výkon, který stačil na vítězství v mém rozběhu, ve finále jsem tak měl mít velmi dobrou startovní pozici. Jenže Tomáš Dlabaja, který měl startovat dvě minuty přede mnou, se v neděli místo startu chopil mikrofonu a stal se spolukomentátorem přímého přenosu pro Českou televizi. Tím pádem jsem měl před sebou čtyřminutovou díru, což byla nevýhoda. Hned na začátku závodu jsem lehce zaváhal na čtvrté a desáté kontrole a Vojtěch Král startující dvě minuty za mnou už mě měl skoro na dohled. Naštěstí mě ale neviděl a já druhou polovinu závodu zvládl velmi dobře. Nakonec jsem mohl v cíli oslavit svůj druhý titul v mužích na této trati, i když jsem byl hodně překvapený.

 

Před měsícem jste poprvé v sezoně startoval také v závodě Světového poháru. Jak se vám dařilo?

Bohužel nijak zvlášť. Krom toho, že jsem se tou dobou ještě nepotkal s formou, jsem si přivodil zkaženým vajíčkem problémy s žaludkem, které mě trápily v průběhu krátké trati. Až 33. místo mě nepotěšilo. Při longu jsem pak po sobotních problémech neměl dost energie na to, abych závod vůbec dokončil. S vědomím toho, že z těchto závodů jedeme rovnou do Estonska na závěrečné soustředění před světovým šampionátem, jsem závod ukončil dříve.

 

Mistrovství světa vás čeká právě v nadcházejících dnech. Jaké jsou vaše ambice?

Běžím sprint, long a možná štafetu. Na sprintu bych byl velmi spokojený s průstřelem do top 20, jelikož sprinty téměř netrénuji. Na longu bych byl stejně spokojený s umístěním v top 10. Věřím, že když se mi podaří podat bezchybné výkony, nejsou to nereálné cíle. Natrénováno mám.

 

Prozradíte, jakou sportovní výživu si s sebou vezete?

Základem je regenerační nápoj Enervit R2 Sport, na který prostě nedám dopustit. Další nezbytnou součástí pro všechny disciplíny jsou předstartovní želé Enervit PRE Sport. Co se týče klasiky, tak na té se neobejdu bez dvou gelů Enervitene Sport a koncentrátu Enervitene Sport Competition. Pitný režim doplňuji iontovým nápojem Enervit G Endurance Sports. Takže je toho celkem dost…

AKTUALITY

13/5
Podpoříme vaši imunitu: Dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu!

Vitaminy a minerální látky potřebuje každý sportovec, zvlášť v této době. Rozhodli jsme se vás proto podpořit a dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu ZDARMA. Stačí zadat vybraný kód v košíku. Vy sami si tak rozhodnete, které to budou a v jaké hodnotě.

11/5
Příští týden odstartuje RunTour, letos i s Enervitem

Po odložení brněnského závodu se v sobotu 22. května rozjede běžecký seriál ČEZ RunTour. Jubilejní 10. ročník nabídne 8 závodů na různých místech Česka a jeho výživovým partnerem je ENERVIT. Pro účastníky máme nachystané 2 balíčky plné energie na závod a samozřejmě nebude chybět ani náš stánek na místě.

5/5
Jdi do hor! Přidáváme se k výzvě a pomůžeme vám zdolat tu vaši

2 výzvy a v každé z nich 6 vrcholů. To čeká na účastníky projektu Jdi do hor, jehož partnery s Enervitem jsme. Jde o motivaci lidí vyrazit za pohybem a krásami českých i moravských hor. Užijte si přírodu, krásné výhledy a výzvy, při kterých si máknete. My s Enervitem jsme připravení pomoci!

23/4
Triatlonista Jan Šneberger po MČR v půlmaratonu: „Panují jen kladné dojmy!“

Začátek triatlonové sezony je zatím nejistý, člen Enervit Teamu už ale absolvoval alespoň virtuální cyklistické závody a také mistrovství republiky v půlmaratonu. Jan Šneberger si své umístění mezi běžeckou elitou v první třicítce pochvaluje a doufá, že dojde i na první plánovaný triatlonový start v Rakousku. O své přípravě na novou sezonu, i letos poznamenanou covidem-19, mluví v našem rozhovoru.

19/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 3. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 2. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 1. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Více aktualit