Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Tomáš Řenč má mistrovský titul i rekord na ironmanské trati

Loni republikový šampionát v dlouhém triatlonu ovládl poprvé a letos dokázal triumf na Moraviamanovi v ještě lepším čase obhájit. Až tak rychlém, že přepsal historické rekordy závodu a ironmanskou trať (3,6 – 180 – 42, 2 km) prolétl v čase 8:19:06. „Byl to test zimní přípravy, která se potvrdila jako velmi vydařená,“ radoval se po závodě Tomáš Řenč. Člen Enervit Teamu se teď bude chystat na červencový Challenge Prague a největší vrchol má ještě před sebou. I to prozrazuje v našem pozávodním rozhovoru.

Moraviaman je vaším oblíbeným závodem, ovládl jste ho už loni. Jaká byla letošní obhajoba?

Plavání bylo v příjemně teplém rybníku, který měl snad 27 stupňů. Plavalo se bez neoprenu a já se držel výborného plavce Honzy Hradeckého. Na kolo jsem už nasedal první a od té chvíle to už byla sólo jízda. Udržoval jsem si své tempo a navyšoval náskok na své soupeře. Trochu foukal vítr, ale nijak závratně. Na běhu byla cítit síla slunce, takže jsem každou občerstvovací stanici využíval k doplnění tekutin a polévání vodou. Běžel jsem konstantním tempem a hlídal si soupeře za sebou, kteří na mě ztráceli, takže jsem se mohl soustředit jen na překonání svého traťového rekordu. To se mi podařilo o více jak 7 minut. 


Z předchozího startu na Czechmanovi sešlo kvůli viróze, zdravotně jste se tedy dokázal na tenhle vrchol dát dohromady?

Ano, poslední týden před závodem jsem se už cítil ve formě a začal věřit, že se závod povede. Do té doby to bylo velmi psychicky náročné, když jsem na trénincích zaostával daleko za svým standardem.


Potvrdil jste roli velmi dobrého plavce, navíc jste jako jediný ze tříčlenné vedoucí skupinky dokázal vládnout startovnímu poli i na kole. Jak se pro vás vyvíjely úvodní dvě disciplíny?

V plavání jsem chtěl ušetřit co nejvíce sil, protože přetahovat se s Honzou Hradeckým o vedení ve vodě by nemělo cenu – prohrál bych. Celou dobu jsem mu ale plaval v nohách. Na kole jsem už věděl, že tak silný není, proto jsem na nic nečekal a vzal jsem za to hned od začátku. Všem jsem se vzdaloval a držel si své tempo, o kterém jsem věděl, že ho dokážu jet celých 180 km.


Cyklistickou část jste absolvoval osamocený. Jak těžké pro vás bylo udržovat tempo?

Není jednoduché udržet kvalitní tempo, když máte soupeře daleko za sebou, ale naštěstí na okruhu byly dvě obrátky, kde jsem si mohl měřit rozdíl od soupeřů. To mě motivovalo stále pracovat na zvýšení náskoku.


Na maratonskou trať jste vybíhal jako vedoucí muž závodu. Věřil jste už na začátku, že si prvenství pohlídáte?

Muselo by se stát něco mimořádného, abych to nezvládl, protože běh je moje nejsilnější disciplína.


Držel jste si náskok jak v cyklistice, tak v běhu. Snažil jste se o to víc hlídat i správnou výživu, abyste měl dostatek sil na závěr závodu?

Byl to můj pátý dlouhý triatlon, takže už vím, jak s výživou nakládat. Na kole jsem doplňoval energii Enervit Gely a iontovým nápojem Enervit Isotonic Drink, a to jsem zapíjel vodou. Při běhu jsem už pil hlavně colu a vodu, které byly na občerstvovacích stanicích.


Kdy vám bylo jasné, že obhajoba titulu vyjde?

Když jsem šel na běh a na kole nenastala žádná technická chyba. V tu chvíli se mi ulevilo.


Na Moraviamanu jste splnil jeden ze sezonních cílů. Jak hodnotíte celé první závodní pololetí?

Pro mě to byla zkouška zimní přípravy, která se tímto závodem potvrdila jako velmi vydařená. Hlavní vrcholy ale teprve přijdou, takže se už nemůžu dočkat na další starty. Čeká mě Challenge Prague v červenci, pak následuje můj velký vrchol Ironman Kalmar, potom mistrovství republiky v polovičních distancích na Pilmanu a jedním z posledních závodů bude mistrovství Evropy od ITU v dlouhém triatlonu v holandském Almere. Případné další starty zařadím až podle výsledků.

AKTUALITY

18/7
Slavíme Den pitného režimu a rozdáváme ionťáky ZDARMA!

Hydratace při sportu je nesmírně důležitá a má vliv na výkonnost. Proto si zaslouží naši pozornost i svůj den. Den pitného režimu slavíme právě teď a máme pro vás i speciální akci na oslavu – ionťák v hodnotě 339 Kč zdarma k objednávce na našem e-shopu!

15/7
Barbora Krejčíková ovládla Wimbledon. S Enervitem po boku

Česká tenistka a členka Enervit Teamu slaví obrovský úspěch, když triumfovala na dalším grandslamu. Wimbledon už v minulosti dokázala vyhrát ve čtyřhře, teď se raduje z premiérového vítězství v singlu. Barbora Krejčíková tak navázala na triumf z French Open z roku 2021 a i tentokrát se v oblasti výživy spoléhala na Enervit.

12/7
S Miroslavem Šperkem o sportu handicapovaných v Česku i paralympiádě v Paříži

Sám dobře ví, jaké to je. Po úraze skončil na vozíku a sport mu poté hodně pomohl. Představil se na světových šampionátech i paralympijských hrách v atletice, kromě ní už ale zkusil celou řadu dalších sportů – basket, florbal, lyžování, kanoistiku. A také se věnuje sportu handicapovaných z pozice funkcionáře – generálního sekretáře Českého paralympijského výboru, jehož výživovým partnerem je Enervit. Jaká je situace sportovců s handicapem v Česku a jaká přání má Miroslav Šperk směrem k blížící se paralympiádě v Paříži?

8/7
ROZHOVOR: Kajakář Vít Přindiš má dvě zlata z mistrovství Evropy

Sezonu zahájil závody Světového poháru, pak bojoval o medaile na mistrovství Evropy a také o kvalifikaci na olympijské hry v kajak krosu. Ta sice nakonec nedopadla, ale i tak má dlouholetý člen Enervit Teamu dost důvodů k radosti – na evropském šampionátu vybojoval dvě zlaté a dařilo se mu i na Světovém poháru po neúspěšné pražské kvalifikaci. O všech svých startech mluví Vít Přindiš v našem rozhovoru.

5/7
Triatlonistka a bikerka Helena Karásková hodnotí první závodní pololetí

Stejně jako v několika posledních letech, i letos kombinuje Helena Karásková triatlon se závody na horských kolech a do toho se s manželem stará o svůj tým. V prvním pololetí zvládla terénní triatlon ze série Xterra v Řecku, Světový pohár a hned tři starty v Českém poháru MTB. Jak se jí dařilo a jak hodnotí první polovinu roku? Dozvíte se v našem rozhovoru s dlouholetou členkou Enervit Teamu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co je zač LAKTÁT?

Laktát je sůl kyseliny mléčné a vzniká ve svalu v důsledku vysoce intenzivního anaerobního výkonu, tedy výkonu s nedostatečným okysličováním svalů. Takovými druhy výkonu bývají nejčastěji sprint nebo rychlejší běh, náročný krátký výjezd kopce na kole a podobně. Tyto druhy výkonu jsou energeticky kryty převážně ze sacharidů díky takzvané anaerobní glykolýze. Při ní je ve svalu uložený glykogen odbourávaný na glukózu a následně na laktát.

RYCHLÉ CUKRY: Proč se o nich mluví a jak využít jejich rychlosti?

Není cukr jako cukr. To je důležitá věc, kterou je potřeba zmínit hned na začátku. Pod pojmem cukry totiž někteří autoři vnímají všechny sacharidy, nejen ty jednoduché, kterým tento název správně přísluší. Když se pak řekne, že „ve výživě vytrvalců by měly převažovat cukry,“ někdo to může vnímat jako zastoupení právě jen jednoduchých sacharidů – sladkostí, slazených limonád a podobně. Takový jídelníček by byl ale vražedný z pohledu zdraví sportovce i jeho výkonnosti. Sladkosti v běžném (mimosportovním) jídelníčku vytrvalců nejsou vůbec potřeba a slovem „cukr“ byla myšlena celá skupinu sacharidů.

Co je HOMEOSTÁZA, a proč je pro sportovce důležitá?

Homeostáza je pojem definující stálost vnitřního prostředí našeho organizmu a je důležitá pro růst výkonnosti. Krevní tlak, zastoupení minerálních látek v mezibuněčném i vnitrobuněčném prostoru, správná řídkost tělesných tekutin, hladina krevního cukru, zásoby energie, dýchání, hormonální rovnováha. To všechno jsou procesy, které jsou variabilní, mění se v závislosti na činnosti během dne, ale současně mají své „zdravé“ hodnoty.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Více aktualit