Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Sacharidy ve výživě a sportu – jak je efektivně využít pro náš výkon?

V prvních dvou dílech našeho sacharidového seriálu jsme si řekli, proč jsou pro nás sacharidy tak důležité (představují zdroj energie), s jakými se nejčastěji setkáváme a jak je dělíme (monosacharidy, disacharidy, polysacharidy). V dnešním závěrečném díle si povíme, jak tyto informace využít v praxi, tedy jak mohou pomoci našemu sportovnímu výkonu. Je především třeba vědět, kdy a který sacharid použít a které produkty sportovní výživy ho obsahují.

Na úvod si shrneme, co podstatné o jednotlivých sacharidech víme:

Glukóza

  • nejběžnější forma jednoduchého sacharidu
  • jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky
  • má vysoký glykemický index (GI = 100), proto je rychle vstřebávána

Fruktóza

  • rychle opouští žaludek
  • pomalé vstřebávání v tenkém střevě (efektivnější využití)
  • nízká inzulinová odezva (efektivnější využití volných mastných kyselin, šetření zásob glykogenu)
  • nevyvolává reaktivní hypoglykémii (zvýšení hladiny krevního cukru)
  • efektivní v obnovování jaterního glykogenu
  • nízký glykemický index (23)

Sacharóza

  • tvořena jednou molekulou glukózy a jednou molekulou fruktózy
  • sacharid, kterému zjednodušeně říkáme „cukr“, běžné domácí sladidlo
  • vyráběn z cukrové řepy nebo cukrové třtiny
  • jeho glykemický index je středně vysoký (67).

Isumaltuloza

  • přírodní cukr podobný sacharóze
  • její vstřebatelnost je o 20-25 % pomalejší než u glukózy či fruktózy
  • dodává energii postupně během delšího výkonu
  • podporuje větší využití tuků jako zdroje energie v porovnání se sacharózou

Maltodextrin

  • udržuje stabilní hladinu krevního cukru během výkonu
  • pomáhá oddálit nástup únavy během dlouhých fyzických výkonů
  • pomáhá chránit svalový glykogen
  • oproti tomu má ale vysoký glykemický index (100), což podporuje regeneraci po cvičení
  • po cvičení pomáhá v rychlejším doplňování vyčerpaného svalového glykogenu v porovnání s jinými sacharidy

 

Jak využít sacharidy při sportovním výkonu?

Jednotlivé sacharidy bychom měli přijímat podle toho, jaký sportovní výkon nás čeká:

1) Délka sportovního výkonu

  • Pro krátké výkony nebo potřebu „nakopnutí“ doporučujeme konzumovat rychlé zdroje energie (například glukóza) a ty, které rychle projdou žaludkem a jejich účinek se dostaví rychleji (fruktóza).
  • Jedná se například o energetické tablety Enervit Carbo Tablets (GT Sport) nebo tekutý energetický Enervit Liquid Gel.
  • Během dlouhých výkonů (nad 50 minut) doporučujeme přijímat kromě rychlých sacharidů rovněž takové sacharidy, které doplňují energii postupně (např. isomaltulóza), nebo které mají nízký osmotický tlak (maltodextrin).
  • Vhodným produktem je tedy například energetický Enervit Gel.


2) Náročné (intenzivní) výkony 

Ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, která představuje tým špičkových lékařů, trenérů, výživových poradců a sportovců, vyplývá, že optimálním zdrojem energie pro výkon je kombinace dvou specifických sacharidů fruktózy a maltodextrinů v poměru 1:1,3.

Tato kombinace je pro Enervit výjimečná a označuje se jako Enervit C.OX.

  • Enervit C.OX. přispívá k optimálnímu využití svalového glykogenu během výkonu, a to tím, že pomáhá zlepšit využitelnost energie ze sacharidů (díky analyzovaným vlastnostem obou sacharidů, tedy fruktózy a maltodextrinu); proto máte dostatek energie rychle a díky šetření glykogenu i delší dobu
  • Enervit C.OX. se nachází ve speciální „competition“ řadě, například v energetickém Enervit Liquid Gel Competition.

 

Vyberte si energetické zdroje podle vaší potřeby pro maximální výkony! Spolu s dalšími produkty Enervitu je seženete třeba na našem e-shopu. Podívat se můžete i na přehledný graf, jak rychle a kolik energie se uvolní z energetických liquid gelů, gelů, tablet a tyčinek.

Přečtěte si i další díly seriálu:
Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy
Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy
Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj
BONUS: Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

VÝŽIVOVÁ PORADNA

OSMOLALITA a OSMOLARITA: Pojmy, které rozhodují o rychlosti vstřebávání

Uvědomit si význam těchto termínů je pro vytrvalce velmi důležité. Osmolarita udává, kolik je v litru vody osmoticky aktivních částic, což jsou v případě sportu dobře známé látky obsažené například v iontovém nápoji – tedy sacharidy a ionty protikřečových minerálů. Osmolalita udává to samé, jen vztaženo na 1 kilogram tekutiny, v níž je iontový nápoj rozpuštěný. A protože sportovci si iontový nápoj míchají pouze do vody, u které platí, že 1 litr vody váží 1 kg, hodnoty osmolality jsou totožné s hodnotami osmolarity.

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

Více aktualit

AKTUALITY

4/3
Využijte výjimečné akce 1+1 na energetické Enervit Gely

Na našem e-shopu teď seženete oblíbené energetické Enervit Gely s omezenou expirací ve výjimečné akci 1+1 ZDARMA. Načerpejte energii od Enervitu za skvělou cenu!

2/3
ROZHOVOR: Adéla Boudíková o Jizerské 50, covidu i tréninku

Na kontě má dvacítku startů v prestižním seriálu dálkových běhů na lyžích Ski Classics a dlouhodobě patří mezi nejlepší české laufařky. Nejblíž k medaili měla na domácí Jizerské 50 v roce 2019, kdy skončila čtvrtá. Letos ji absolvovala po návratu po druhém porodu a brala 14. příčku, i když během závodu ztratila lyži. Jak hodnotí svůj výkon na domácí trati, a jak těžký je návrat do stopy po porodu? O tom všem mluví členka Vltava Fund Ski Teamu v našem rozhovoru.

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

Více aktualit