Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Sacharidy ve výživě a sportu – jak je efektivně využít pro náš výkon?

V prvních dvou dílech našeho sacharidového seriálu jsme si řekli, proč jsou pro nás sacharidy tak důležité (představují zdroj energie), s jakými se nejčastěji setkáváme a jak je dělíme (monosacharidy, disacharidy, polysacharidy). V dnešním závěrečném díle si povíme, jak tyto informace využít v praxi, tedy jak mohou pomoci našemu sportovnímu výkonu. Je především třeba vědět, kdy a který sacharid použít a které produkty sportovní výživy ho obsahují.

Na úvod si shrneme, co podstatné o jednotlivých sacharidech víme:

Glukóza

  • nejběžnější forma jednoduchého sacharidu
  • jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky
  • má vysoký glykemický index (GI = 100), proto je rychle vstřebávána

Fruktóza

  • rychle opouští žaludek
  • pomalé vstřebávání v tenkém střevě (efektivnější využití)
  • nízká inzulinová odezva (efektivnější využití volných mastných kyselin, šetření zásob glykogenu)
  • nevyvolává reaktivní hypoglykémii (zvýšení hladiny krevního cukru)
  • efektivní v obnovování jaterního glykogenu
  • nízký glykemický index (23)

Sacharóza

  • tvořena jednou molekulou glukózy a jednou molekulou fruktózy
  • sacharid, kterému zjednodušeně říkáme „cukr“, běžné domácí sladidlo
  • vyráběn z cukrové řepy nebo cukrové třtiny
  • jeho glykemický index je středně vysoký (67).

Isumaltuloza

  • přírodní cukr podobný sacharóze
  • její vstřebatelnost je o 20-25 % pomalejší než u glukózy či fruktózy
  • dodává energii postupně během delšího výkonu
  • podporuje větší využití tuků jako zdroje energie v porovnání se sacharózou

Maltodextrin

  • udržuje stabilní hladinu krevního cukru během výkonu
  • pomáhá oddálit nástup únavy během dlouhých fyzických výkonů
  • pomáhá chránit svalový glykogen
  • oproti tomu má ale vysoký glykemický index (100), což podporuje regeneraci po cvičení
  • po cvičení pomáhá v rychlejším doplňování vyčerpaného svalového glykogenu v porovnání s jinými sacharidy

 

Jak využít sacharidy při sportovním výkonu?

Jednotlivé sacharidy bychom měli přijímat podle toho, jaký sportovní výkon nás čeká:

1) Délka sportovního výkonu

  • Pro krátké výkony nebo potřebu „nakopnutí“ doporučujeme konzumovat rychlé zdroje energie (například glukóza) a ty, které rychle projdou žaludkem a jejich účinek se dostaví rychleji (fruktóza).
  • Jedná se například o energetické tablety Enervit Carbo Tablets (GT Sport) nebo tekutý energetický Enervit Liquid Gel.
  • Během dlouhých výkonů (nad 50 minut) doporučujeme přijímat kromě rychlých sacharidů rovněž takové sacharidy, které doplňují energii postupně (např. isomaltulóza), nebo které mají nízký osmotický tlak (maltodextrin).
  • Vhodným produktem je tedy například energetický Enervit Gel.


2) Náročné (intenzivní) výkony 

Ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, která představuje tým špičkových lékařů, trenérů, výživových poradců a sportovců, vyplývá, že optimálním zdrojem energie pro výkon je kombinace dvou specifických sacharidů fruktózy a maltodextrinů v poměru 1:1,3.

Tato kombinace je pro Enervit výjimečná a označuje se jako Enervit C.OX.

  • Enervit C.OX. přispívá k optimálnímu využití svalového glykogenu během výkonu, a to tím, že pomáhá zlepšit využitelnost energie ze sacharidů (díky analyzovaným vlastnostem obou sacharidů, tedy fruktózy a maltodextrinu); proto máte dostatek energie rychle a díky šetření glykogenu i delší dobu
  • Enervit C.OX. se nachází ve speciální „competition“ řadě, například v energetickém Enervit Liquid Gel Competition.

 

Vyberte si energetické zdroje podle vaší potřeby pro maximální výkony! Spolu s dalšími produkty Enervitu je seženete třeba na našem e-shopu. Podívat se můžete i na přehledný graf, jak rychle a kolik energie se uvolní z energetických liquid gelů, gelů, tablet a tyčinek.

Přečtěte si i další díly seriálu:
Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy
Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy
Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj
BONUS: Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Zotavení a regenerace po výkonu

Co všechno se skrývá pod pojmem regenerace a jakou roli může hrát v této důležité fázi výživa? Proč a jak doplňovat vyčerpaný glykogen a bílkoviny? To jsou otázky, na které odpoví náš miniseriál věnovaný právě regeneraci a zotavení. V prvním díle si povíme, jaké typy regenerace rozlišujeme a proč je regenerace pro sportovce klíčová – ať už se jedná o profesionála či hobíka.

Co čekat od sportovní výživy PO sportu?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Co čekat od sportovní výživy BĚHEM sportu?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Co čekat od sportovní výživy PŘED sportem?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Proč používat sportovní výživu i v tréninku a ne jen při závodě?

Pokud chcete stručnou odpověď hned na úvod, tak ta zní – protože se vám to vyplatí. Rychleji vám totiž poroste výkonnost. Zvyšování výkonnosti tréninkem spočívá na principu adaptace, tedy čím více při tréninku vydržíte (počet kilometrů, čas, intenzita zatížení), tím více se tělo musí připravit na další tréninkovou jednotku. Míra přípravy organizmu, tedy míra růstu výkonnosti, je úměrná náročnosti předchozí zátěže. Z toho vyplývá jednoduchá rovnice: dostatek energie pro trénink = větší výdrž = větší adaptační impulz = větší růst výkonnosti. Energii organizmu přitom zajistíte právě sportovní výživou.

Více aktualit

AKTUALITY

28/11
ROZHOVOR: Triatlonista Jan Šneberger o tréninku, jednotlivých disciplínách i výživě

Dlouhá léta patří k české triatlonové špičce a na kontě už má řadu medailí z republikových šampionátů. Také se účastnil legendárních mistrovství světa na Havaji, a to jak v silničním (Ironman), tak terénním (Xterra) triatlonu. Jak vypadá jeho trénink, kterou z disciplín má nejraději, jakou výživu volí, a kdy ho začal bavit trenažer, o tom všem povídá člen Enervit Teamu v našem rozhovoru.

24/11
Rozdáváme vánoční dárky - každý prosincový čtvrtek

Rozhodli jsme se vás v nelehké době podpořit a potěšit. Proto jsme si pro vás přichystali dárky, které budeme rozdávat během prosince. Každý čtvrtek až do Štědrého dne odkryjeme jedno z překvapení, které pro vás máme. Startujeme hned 1. prosince, tak zůstaňte naladění a sledujte naše komunikační kanály! 

18/11
Užijte si náš RED FRIDAY s 20% slevou na všechny produkty Enervit!

Žádné čekání na Black Friday, který správně připadá na poslední listopadový pátek. My pro vás máme náš RED FRIDAY, protože k Enervitu patří červená, jsme vždy o krok napřed a rádi přinášíme radost ze sportu. Využijte speciální a časově omezenou akci v podobě 20% SLEVY na vše na našem e-shopu!

10/11
Úřadující mistr světa na kajaku Vít Přindiš: „Jsem překvapený, jaký dopad můj triumf měl.“

Má za sebou výbornou sezonu korunovanou zlatem z mistrovství světa a stříbrem v celkovém pořadí Světového poháru. A tak není divu, že je člen Enervit Teamu s letošním sportovním rokem spokojený. Co říká s odstupem na svůj premiérový titul, jak si užil posezonního volna a co z Enervitu mu nesmí na tréninku chybět? To všechno prozrazuje Vít Přindiš v našem rozhovoru.  

7/11
Přijďte na seminář o regeneraci po sportu do Luhačovic

Chcete se dozvědět, jak správná výživa může ovlivnit vaši regeneraci a posunout tak vaši sportovní výkonnost? Přijďte na workshop do luhačovické prodejny Endorphin factory, který proběhne ve středu 9. listopadu.

Více aktualit