Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Proč používat sportovní výživu i v tréninku a ne jen při závodě?

Pokud chcete stručnou odpověď hned na úvod, tak ta zní – protože se vám to vyplatí. Rychleji vám totiž poroste výkonnost. Zvyšování výkonnosti tréninkem spočívá na principu adaptace, tedy čím více při tréninku vydržíte (počet kilometrů, čas, intenzita zatížení), tím více se tělo musí připravit na další tréninkovou jednotku. Míra přípravy organizmu, tedy míra růstu výkonnosti, je úměrná náročnosti předchozí zátěže. Z toho vyplývá jednoduchá rovnice: dostatek energie pro trénink = větší výdrž = větší adaptační impulz = větší růst výkonnosti. Energii organizmu přitom zajistíte právě sportovní výživou.

Pokud si celou problematiku a otázku z úvodu trochu více rozebereme, dostane se na několik témat, se kterými se setkáváme na našich seminářích při diskusích se sportovci. Vše ale vychází ze základní otázky:
 

Je potřeba řešit výživu stejně na lehký i těžký trénink?

Je jasné, že musíme vycházet z cíle tréninku. Je-li trénink plánovaný jako lehký, pak se většinou jedná o trénink regenerační. V takovém případě není cílem „vyždímat“ ze sebe maximum a kolikrát platí, že méně je více. Proto když by to začalo bolet, je lepší takový trénink raději ukončit, nebo zcela změnit, třeba ze souvislého výklusu na atletické nabíhané rovinky, ABC, strečink a podobně. Při takovémto lehčím tréninku často postačí jen pít ionťák.

Cílem intenzivního tréninku je zvyšovat výkonnost. Ta se nezvyšuje našimi pocity, ale postupným růstem adaptačních impulzů. Adaptačním impulzem je fyzická zátěž, na kterou se tělo adaptuje, přizpůsobuje se jí. Jestliže máme vše pod kontrolou a díky správné regeneraci mezi tréninky i dostatku energie během výkonu zátěž postupně v rámci tréninkového cyklu roste, pak se úměrně tomu zvyšuje také výkonnost.

Jak jsme si už řekli, náročnost adaptačních impulzů se měří uběhnutou vzdáleností, časovou délkou zátěže, nebo její intenzitou, což jsou všechno veličiny, které se odvíjí od dostatku energie. Při náročnějším výkonu, jehož cílem je růst výkonnosti, je proto potřeba i více energie. Obvyklé jsou kromě iontového nápoje také energetické gely, energetické tablety nebo energetické tyčinky. Je to i proto, že náročnější výkony ve větší míře využívají jako zdroj energie sacharidy a jejich zásoby v těle nestačí.

 

Výživa před výkonem

Pokud se budeme bavit o přípravě organizmu na trénink, řekněme v posledních dvou hodinách před ním, situace je jiná. Tady už výživa není ani zdaleka o doplňování zásob glykogenu, protože na to je již málo času. Stejně tak jídlo přijímané v této fázi nám může spíše uškodit, třeba pocitem plnosti a těžkého žaludku (více o procesech trávení zde).

Proto doporučujeme před sportem Enervit PRE Sport, ale ne za účelem doplnění energie (na to teď už není vhodná doba), ale jako pomocníka s optimálním nastavením organizmu před výkonem, tedy:

  • aby sportovec nastartoval organizmus směrem ke sportu (aktivoval ty správné energetické systémy),
  • aby neměl přeplněný žaludek,
  • aby se mu nevracelo jídlo (v případě, že se pokoušel zahnat hlad hodinu před sportem),
  • aby neměl hlad (sportovat s hladovým žaludkem je nepříjemné),
  • aby se tělo během sportu nemuselo věnovat trávení nevhodné potravy, ale sportování.

V tomto případě je úplně jedno, jestli se jedná o lehký nebo těžký trénink, byť každá intenzita má samozřejmě svůj účel. Při tom lehkém chceme, aby tělo regenerovalo, uvolnilo se, případně se věnovalo nácviku techniky a správnému zapojování svalů. Při tom těžkém potřebujeme mít ideálně rozběhnuté všechny energetické systémy v organizmu.

Každý trénink má zkrátka svůj význam, a aby jeho účinek byl maximální, je důležité, aby na něj tělo bylo optimálně nachystané. A to je právě přínos Enervit PRE Sportu – nedoplňuje energii pro sport, ale připravuje organizmus na sportovní výkon tím, že správně nastavuje fungování uvnitř organizmu a zbytečně nezatěžuje zažívací trakt.

 

Je iontový nápoj nezbytný i pro lehké tréninky?

Ionťák už jsme zmínili a i tahle otázka vás může napadnout. Vyplatí se nechat ionťák až na závod, nebo by měl být i součástí vašeho tréninku, byť jde o lehčí jednotku? Abychom odpověděli komplexně, je potřeba nabídnout více úhlů pohledu, které sportovci řeší, nebo by řešit měli:

1) Pohled fyziologický

  • Člověk se potí při každém druhu sportu, i při lehkém. Proto bychom měli během sportu pít, aby se nám vnitřní prostředí nezahušťovalo.
  • Potem jsou vždy vylučovány minerální látky (kdo nevěří, ať si svého potu lízne – určitě to nebude chuť čisté vody). Proto bychom měli při sportu minerální látky doplňovat a pitím se to zdá být nejsnazší.
  • Voda s obsahem sacharidů se snadněji vstřebává (dostává se rychleji do buněk) než jen čistá voda. Pozor ale na hustotu nápoje! Je doporučován maximálně isotonický, lépe hypotonický (řidší) nápoj, přičemž doporučené ředění je uvedeno na etiketě (více o ředění zde). U vody se šťávou lze kvůli vysokému obsahu cukru velmi snadno docílit hůře vstřebatelného roztoku tím, že nápoj je spíše hustší, než je pro sport optimální.

2) Pohled ekonomický

  • Kupodivu voda se šťávou může být dražší variantou než iontový nápoj (stačí počítat podle doporučeného ředění).
  • Určitě zapomeňte na sladké a kolové limonády – jsou drahé a navíc pro sportovce nevhodné.

3) Pohled zdravotní

  • Při sportu je důležité pít, a to i při lehkém sportování.
  • Lepší než nepít nic, je pít alespoň vodu se šťávou.
  • Lepší než voda se šťávou je ale řídký ionťák, který je lépe vstřebatelný díky vyvážené dávce energie a obsahuje i minerální látky včetně například hořčíku.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak snídat a jíst před závodem

Mnoho sportovců se správně snaží řešit svoji výkonnost nejen tréninkem, ale i výživou. Od odborníků se pak dozvídají, že nejdůležitější živinou vytrvalců jsou „cukry“. A tak se snaží toto doporučení naplňovat, a to především v posledních hodinách před sportem. Jelikož synonymem doporučovaného „cukru“ jsou sladkosti, sušenky, čokoláda a sladké nápoje, snaží se tyto potraviny vždy zahrnout do finálních příprav. Co se ale ve skutečnosti děje s jejich organizmem?

ŽAKET neboli hlaďák: Postrach, kterému se dá vyhnout

Mezi sportovci koluje názor, že kdo nepoznal žaket, neví nic o náročnosti sportu. Je pravda, že díky tomu člověk zažije nepoznané stavy a pocítí syrovou podstatu pořekadla, že sytý hladovému nevěří. Na druhou stranu je to ale velmi zásadní „zářez“ do organizmu, který se příliš neslučuje s cílem zvyšovat vaši výkonnost.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Energetická bilance: Jak by vytrvalci měli jíst?

V minulém díle naše seriálu o energetické bilanci jsme si říkali, jak většina sportovců jí (více zde) a kde může být chyba v jejich jídelníčku v podobě negativní energetické bilance (o té více zde). Dnes si v závěrečném dílu řekneme, jak by jídelníček vytrvalce měl vypadat z hlediska množství i skladby. Tak aby vám nedošlo, cítili jste se dobře a byli schopní podávat maximální výkony!

Energetická bilance: Jak většina sportovců jí?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Ve druhém jsme si pak popsali výpočet vydané energie. Teď se zaměříme na příjem živin a kalorií a ukážeme, jak tvrdá může být realita. Naše ukázka by vás mohla překvapit a zároveň inspirovat ke změnám, které pomůžou k lepším výkonům i pocitům.

Více aktualit

AKTUALITY

23/4
Marathon expo se blíží. Přijďte za námi na stánek!

S blížícím se datem Pražského maratonu se blíží i tradiční doprovodná akce – Marathon Expo (2. – 4. 5.) na Výstavišti v Holešovicích. Budeme tam s naším stánkem, abyste mohli načerpat vše potřebné na dobu před, během i po závodě nebo tréninku.

21/4
Přihlaste se na dubnový seminář - vysíláme už 29. 4.!

29. dubna pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho dubnového bude "Večerní sportování s cílem hubnutí". Jak sportovat a jak se starovavat ve večerních hodinách, chcete-li shodit nějaký ten kilogram? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

19/4
Závoďte a vyhrajte v naší nové soutěži

Chcete vyhrát Enervit výživový plán na míru podle vašeho výběru? Zapojte se do naší nové soutěže! Stačí nasbírat co nejvíc razítek na stánku Enervit na závodech, kterých se s naším týmem účastníme, a výhra může být vaše. Je to jednoduché - přijdete na stánek, necháte si dát razítko do soutěžního plánu a pak nám pošlete jeho fotku. Soutěž se dělí do třech období a v každém z nich vyhlašujeme hned 10 vítězů!

15/4
Nejlepší hokejové týmy spoléhají na Enervit

Finále hokejové Chance ligy si zahrály týmy Zlína a Vsetína. Do finále extraligy zase suverénně postoupil vítěz základní části - Dynamo Pardubice. Co má tahle trojice společného? Enervit jako oficiálního výživového partnera!

8/4
Triatlonista Jan Šneberger o přípravě, výživě i letošních startech

Loni člen Enervit Teamu ovládl mistrovství České republiky ve středním triatlonu i celkové pořadí v Českém poháru. Letos se kromě tradičních domácích akcí chystá účastnit i světové série Ironman a zapojit se tam do soutěže profesionálů. Jan Šneberger v našem rozhovoru vypráví o svých plánech i přípravách na sezonu, která pro něj odstartuje už 21. dubna ve Valencii.

Více aktualit