Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Sportovní výživa v otázkách a odpovědích: iontové, energetické a regenerační nápoje

Řada z vás si klade různé otázky týkající se sportovní výživy, a to je dobře – protože nejspíš dobře víte, že vám právě sportovní výživa může hodně pomoci. Jaká je ale nejvhodnější a kdy si ji vzít? Jaké jsou rozdíly mezi sportovními nápoji a jak ředit ionťák? Dali jsme dohromady vaše nejčastější dotazy a nabízíme odpovědi. V tomto díle především na otázky kolem sportovních nápojů.

Jaký je rozdíl mezi iontovým, regeneračním a energetickým nápojem?

Od regeneračního nápoje očekáváme, že nám pomůže s regenerací. Pijeme jej tedy nejčastěji po výkonu, který z našeho organizmu vyčerpal hodně energie ve formě sacharidů, z těla odešlo hodně minerálních látek, sportem vzniklo hodně volných radikálů a zůstala po něm i poškozená svalová vlákna. Úkoly pro regenerační nápoj proto zní – doplnit sacharidy, minerální látky, vitaminy (nejčastěji antioxidační) za účelem redukce volných radikálů, plus doplnění aminokyselin za účelem opravy poškozených svalových vláken.

Složení regeneračního nápoje koresponduje s výsledky výzkumů, které dokládají, že regenerace s takovým nápojem je v porovnání s jiným rychlejší. Koneckonců dokládají to i zkušenosti vytrvalců třeba s dnes už legendární „R dvojkou“, tedy nápojem Enervit R2 Recovery.

Iontový nápoj doplňuje ionty, tedy minerální látky nejvíce ztrácené potem. Nejčastěji jsou v iontových nápojích obsaženy hořčík, sodík, draslík, vápník a někdy také chlor – jako v případě Enervit Isotonic Drinku. Protože mají kompenzovat ztráty minerálních látek potem, je vhodné pít iontový nápoj během výkonu. Proto je správný ionťák doplněný i o jednoduché sacharidy, tedy rychle vstřebatelnou formu energie. Jde tak o ideální nápoj při sportovním výkonu.

Ionťák je tedy zároveň i energetickým nápojem, který nám dodává energii prostřednictvím sacharidů. Mnohem větší dávku sachridů ale najdete v čistě energetickém nápoji, jako je například Enervit Isocarb 2:1. Jedná se o speciální sportovní energetický nápoj vyvinutý s jediným cílem – doplňovat velké množství dobře vstřebatelné energie ve formě nápoje. Jeho receptura odpovídá požadavkům profesionálních cyklistů ze stájí UAE Team Emirates a Trek-Segafredo, kteří si přáli takový nápoj mít. Podle koncentrace snadno (na základě návodu) namícháte nápoj dodávající 30, 60 nebo 90 gramů sacharidů za hodinu. Pamatovat ale musíte na to, že z čistě energetického nápoje tělu nedodáte minerální látky jako v případě iontového nápoje. Zejména při dlouhodobých výkonech ve vyšší intenzitě a v teplém počasí je třeba na to myslet a příjem minerálních látek řešit jinak.

 

Jak správně ředit iontový nápoj? Přijde mi, že na některých závodech jde jen o vodu vydávanou za ionťák.

Byť iontové nápoje obsahují sacharidy pro příjem energie i minerální látky za účelem zachování vodivosti nervových impulsů (a často tedy předcházení křečím), jejich hlavním efektem je doplňování tekutin. Cílem je udržovat dostatečnou hydrataci a zajišťovat tak i ochlazování organizmu pocením. Zahušťuje-li se organizmus enormně, přestává se potit, čímž se přestává ochlazovat a na základě růstu vnitřní teploty pak kolabuje. Proto je účelem pitného režimu doplňovat tekutiny – aby se organizmus co nejpomaleji zahušťoval a byl schopný se co nejdéle potit.

Aby docházelo k co nejpomalejšímu zahušťování, měli bychom doplňovat stejně hustou tekutinu, jaká je z těla odváděna – nejvíce potem. A protože pot je hypotonický (vysvětlíme později), pak i iontový nápoj by měl být hypotonický. Protože hustší nápoj by organizmus zahušťoval a naopak řidší nápoj by nedoplňoval energii ani ztrácené minerální látky. Navíc výzkumy ukazují, že čistá voda se vstřebává pomaleji než iontový nápoj s obsahem sacharidů…

A co znamená zmíněná „hypotonicita“? Hustota nápoje se odvozuje od hustoty krevní plazmy. Tekutina se stejnou hustotou se nazývá isotonická, je-li tekutina řidší než krevní plazma, nazýváme ji hypotonickou, a naopak tekutinu hustší jako hypertonickou.

 

Přečtěte si i další otázky a odpovědi týkající se sportovní výživy:

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit