Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Umíme efektivně pálit tuky? Pohled třetí – energetický

Čas od času čteme nebo posloucháme rady, jak motivovat tělo, aby efektivně pálilo tuky. Doporučují se různé metody, například běh hned ráno na lačno či vynechání jídla před sportem, tedy sport na hladový žaludek. Nebo také dlouhý trénink, jemuž předcházel jiný trénink cílený na vyčerpání svalového glykogenu či bezsacharidová strava den před sportem. Je to k něčemu? Pomáhá to? Opravdu se dostavuje požadovaný efekt? My jsme se rozhodli některé mýty vyvrátit, a to detailním pohledem na fungování lidského organizmu.

Výše uvedená doporučení bývají často zaobalena do jednoho cíle, a to „naučit organizmus efektivně pálit tuky“. My se ale zeptáme jinak: Opravdu náš organizmus pálí tuky neefektivně?

Pojďme se na problém podívat z hlediska energetických systému v organizmu, abychom věděli, co se v našem těle při sportu děje. Na pohled evoluční a fyziologický jsme se zaměřili v předchozích dílech.

 

Pohled energetických systémů

Podíváme-li se na celou problematiku pálení tuků z pohledu energetických systémů, pak štěpení tuků (lipolýza) je vedle získávání energie ze sacharidů při dostatečném přístupu kyslíku (aerobní fosforylace) nejvýznamnějším energetickým systémem vytrvalostních sportovců. Její význam se navíc s délkou trvání výkonu více a více zvyšuje.

I toto je fyziologická zákonitost podložená evolucí – ať chceme nebo nechceme. I když před výkonem a během sportu jíme sacharidy, vždycky po 30 minutách začne být dominantním energetickým zdrojem lipolýza. Proč? Protože sportovní výkon potřebuje tolik energie, že bychom ji během sportu nebyli schopni zkonzumovat.

 

Naše doporučení pro efektivní pálení tuků:

Chcete-li stimulovat tělo pálit tuky, dbejte na trénovanost a volte správné intenzity tréninku. Efektivní cestou, jak zvyšovat výkonnost, je: po každém tréninku řádně regenerovat, před tréninkem nekonzumovat sladké a během sportu doplňovat energii. Proto, abyste mohli trénovat déle a častěji, protože jen opakovaný trénink v dlouhém časovém období vám pomůže efektivněji využívat tuky jako zdroje energie.


Samozřejmě platí, že můžeme svojí činností ovlivnit to, kdy a jak intenzivně budeme tuky pálit:

  • Dobu, kdy začne být štěpení tuků aktivováno a stane se dominantním zdrojem energie v celém energetickém procesu, můžeme ovlivnit dlouhodobou (myšleno v letech) trénovaností. Čím je sportovec trénovanější, tím dříve se lipolýza zapojuje do energetického metabolismu.
  • Trénovaností ovlivníme i to, v jaké míře se štěpení tuků zapojí do energetického metabolismu oproti ostatním systémům. Čím trénovanější sportovec, tím více „jede“ na tuky a méně na sacharidy.
  • Nevhodnou stravou před sportem můžeme velmi snadno zamezit využití tuků jako zdroje energie (více v článku "Co snídat a jíst před závodem"). Mnoho sportovců to, bohužel, z nevědomosti i činí – cokoliv sladkého v čase cca 90 minut před sportem (včetně sladkého nápoje) zvýší hladinu krevního cukru, která zamezí využití tuků jako zdroje energie. To je během vytrvalostního výkonu podobné, jako kdybyste na dovolenou k moři místo moderním autem vyrazili starou karosou bez klimatizace.


V prvním díle jste si mohli přečíst o pohledu evolučním, ve druhém pak o pohledu fyziologickém.

Věříme, že vám náš třídílný seriál pomůže lépe pochopit fungování organizmu, vyvarovat se možných chyb a sportovat lépe. O to se jako specialisté na výživu pro vytrvalce dlouhodobě snažíme, proto se věnujeme i boření některých mýtů. Třeba v naší výživové poradně.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj?

Kladli jste si někdy otázku, jaké je maximální množství sacharidů přijatých během cvičení, abyste plně využili nabízený potenciál doplnění spotřebovávané energie? Je jasné, že sacharidy jsou první volbou, ovšem záleží také na tom, jaké to jsou. A na ideální kombinaci, která zajistí maximální užitek. V dnešním článku se podíváme na to, jak celý systém využívání energie ze sacharidů vypadá v praxi a jak a čím můžete svůj výkon maximálně podpořit.

Sacharidy ve výživě a sportu – jak je efektivně využít pro náš výkon?

V prvních dvou dílech našeho sacharidového seriálu jsme si řekli, proč jsou pro nás sacharidy tak důležité (představují zdroj energie), s jakými se nejčastěji setkáváme a jak je dělíme (monosacharidy, disacharidy, polysacharidy). V dnešním závěrečném díle si povíme, jak tyto informace využít v praxi, tedy jak mohou pomoci našemu sportovnímu výkonu. Je především třeba vědět, kdy a který sacharid použít a které produkty sportovní výživy ho obsahují.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit

AKTUALITY

7/12
Kajakář Dan Havel hodnotí sezonu: „Bronz z MS byl velká vzpruha!“

Loni kvůli epidemii koronaviru moc závodit nemohl a přišel i o vrcholy v podobě mistrovství Evropy a světa. Letos se oba šampionáty do programu kajakářů vrátily a Dan Havel na nich byl úspěšný. Se čtyřkajakem dokonce vybojoval bronzovou medaili, kterou označil za výjimečnou. Proč, a jak se ohlíží za svou letošní sezonou? To prozradí člen Enervit Teamu v našem rozhovoru. Včetně toho, které doplňky od Enervitu rád využívá.

29/11
Atletka Marcela Joglová po sezoně: „Účast na olympiádě pro mě byla splněním snu.“

Probojovat se na olympijské hry do Tokia byl její dlouhodobý cíl, který letos splnila. Teď už má před sebou další – svou účast pod pěti kruhy by si ráda zopakovala i v Paříži. Marcela Joglová to prozrazuje v našem rozhovoru, v němž hodnotí letošní sezonu a komentuje i své plány pro tu příští. Dozvíte se také, které doplňky Enervitu jí pomáhají v tréninku a závodech.

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

23/11
ROZHOVOR: Úřadující mistr ČR v maratonu i půlmaratonu Vít Pavlišta hodnotí sezonu

Kromě jediného závodu ovládl všechny, ke kterým letos nastoupil. Včetně republikových šampionátů v maratonu a půlmaratonu. Výsledkově má za sebou Vít Pavlišta povedenou sezonu, přesto se svými výkony není úplně spokojený. V našem rozhovoru se dozvíte i o jeho dalších plánech nebo oblíbených doplňcích, které mu pomáhají běhat lépe.

16/11
VIDEO z výroby: Jak vznikají energetické gely a tyčinky ENERVIT?

Respektovaný cyklistický YouTube kanál Global Cycling Network zveřejnil video z italského výrobního závodu Enervit. Podívat se tak můžete na výrobu energetických gelů a tyčinek nebo se dozvědět něco z průkopnických začátků Enervitu v oblasti sportovní výživy. Uvidíte, jak vypadá kompletní cesta doplňků sportovní výživy k vám - od vývoje až po zabalení a expedici. Doporučujeme!

Více aktualit