Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Umíme efektivně pálit tuky? Pohled třetí – energetický

Čas od času čteme nebo posloucháme rady, jak motivovat tělo, aby efektivně pálilo tuky. Doporučují se různé metody, například běh hned ráno na lačno či vynechání jídla před sportem, tedy sport na hladový žaludek. Nebo také dlouhý trénink, jemuž předcházel jiný trénink cílený na vyčerpání svalového glykogenu či bezsacharidová strava den před sportem. Je to k něčemu? Pomáhá to? Opravdu se dostavuje požadovaný efekt? My jsme se rozhodli některé mýty vyvrátit, a to detailním pohledem na fungování lidského organizmu.

Výše uvedená doporučení bývají často zaobalena do jednoho cíle, a to „naučit organizmus efektivně pálit tuky“. My se ale zeptáme jinak: Opravdu náš organizmus pálí tuky neefektivně?

Pojďme se na problém podívat z hlediska energetických systému v organizmu, abychom věděli, co se v našem těle při sportu děje. Na pohled evoluční a fyziologický jsme se zaměřili v předchozích dílech.

 

Pohled energetických systémů

Podíváme-li se na celou problematiku pálení tuků z pohledu energetických systémů, pak štěpení tuků (lipolýza) je vedle získávání energie ze sacharidů při dostatečném přístupu kyslíku (aerobní fosforylace) nejvýznamnějším energetickým systémem vytrvalostních sportovců. Její význam se navíc s délkou trvání výkonu více a více zvyšuje.

I toto je fyziologická zákonitost podložená evolucí – ať chceme nebo nechceme. I když před výkonem a během sportu jíme sacharidy, vždycky po 30 minutách začne být dominantním energetickým zdrojem lipolýza. Proč? Protože sportovní výkon potřebuje tolik energie, že bychom ji během sportu nebyli schopni zkonzumovat.

 

Naše doporučení pro efektivní pálení tuků:

Chcete-li stimulovat tělo pálit tuky, dbejte na trénovanost a volte správné intenzity tréninku. Efektivní cestou, jak zvyšovat výkonnost, je: po každém tréninku řádně regenerovat, před tréninkem nekonzumovat sladké a během sportu doplňovat energii. Proto, abyste mohli trénovat déle a častěji, protože jen opakovaný trénink v dlouhém časovém období vám pomůže efektivněji využívat tuky jako zdroje energie.


Samozřejmě platí, že můžeme svojí činností ovlivnit to, kdy a jak intenzivně budeme tuky pálit:

  • Dobu, kdy začne být štěpení tuků aktivováno a stane se dominantním zdrojem energie v celém energetickém procesu, můžeme ovlivnit dlouhodobou (myšleno v letech) trénovaností. Čím je sportovec trénovanější, tím dříve se lipolýza zapojuje do energetického metabolismu.
  • Trénovaností ovlivníme i to, v jaké míře se štěpení tuků zapojí do energetického metabolismu oproti ostatním systémům. Čím trénovanější sportovec, tím více „jede“ na tuky a méně na sacharidy.
  • Nevhodnou stravou před sportem můžeme velmi snadno zamezit využití tuků jako zdroje energie (více v článku "Co snídat a jíst před závodem"). Mnoho sportovců to, bohužel, z nevědomosti i činí – cokoliv sladkého v čase cca 90 minut před sportem (včetně sladkého nápoje) zvýší hladinu krevního cukru, která zamezí využití tuků jako zdroje energie. To je během vytrvalostního výkonu podobné, jako kdybyste na dovolenou k moři místo moderním autem vyrazili starou karosou bez klimatizace.


V prvním díle jste si mohli přečíst o pohledu evolučním, ve druhém pak o pohledu fyziologickém.

Věříme, že vám náš třídílný seriál pomůže lépe pochopit fungování organizmu, vyvarovat se možných chyb a sportovat lépe. O to se jako specialisté na výživu pro vytrvalce dlouhodobě snažíme, proto se věnujeme i boření některých mýtů. Třeba v naší výživové poradně.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

Co je glykogen a k čemu slouží?

Ve formě glykogenu je v těle uložena sacharidová zásoba energie. Podle místa uložení glykogenu v těle se bavíme o jaterním nebo o svalovém glykogenu, přičemž každý slouží k trochu jiné potřebě organizmu. Mít glykogenu co nejvíc a zároveň ho během sportu šetřit, to jsou dva hlavní úkoly pro každého vytrvalce.

K čemu a jaké minerální látky potřebují sportovci?

Minerální látky jsou nezbytnou součástí našich jídelníčků. Nemají sice žádnou energetickou hodnotu, ale pro lidský organizmus jsou nezbytné – jsou předpokladem pro růst a tvorbu tkání a pro látkovou výměnu v těle (metabolismus). V souvislosti se sportem se však minerální látky nejčastěji zmiňují jako ionty nebo elektrolyty, které se podílejí na vedení nervových vzruchů. Ty jsou důležité pro správnou koordinaci nervové soustavy a činnost svalových vláken. V případě nesprávné koordinace vznikají křeče, strašák každého vytrvalce.

Jaké zdroje energie využíváme při vytrvalostním sportu?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organizmus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce tak není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A co je důležité – všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Více aktualit

AKTUALITY

16/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

15/4
Ochutnejte novou příchuť Performance Bar ZDARMA

Abyste mohli ochutnat novou příchuť naší oblíbené energetické tyčinky, rozhodli jsme se vám ji poslat - ke každé objednávce nad 600 Kč s heslem NOVINKA v poznámce. Ochutnejte novou Enervit Performance Bar! Akce platí do 22. dubna. 

13/4
Na e-shopu najdete i nové kompresní oblečení Royal Bay

Rozšířili jsme pro vás sortiment kompresního oblečení ROYAL BAY na eshop.enervit.cz. Nově na našem e-shopu pořídíte kompresní podkolenky Energy nebo sportovní ponožky v neonově modré barvě a také zcela nové produkty – kompresní podkolenky Therapy se zdravotní kompresí, kompresní podkolenky Relax nebo kompresní kraťasy a stehenní i pažní návleky řady Extreme.

9/4
Enervit NOVINKY: Isotonic Gel s kofeinem a Perfomance Bar s novou příchutí

Se startem jarní sezony přicházejí tradičně i naše novinky! Tentokrát vás potěší nový druh Enervit Isotonic Gelu s kofeinem a nová příchuť oblíbené energetické tyčinky Enervit Performance Bar – tmavá čokoláda. K novinkám pro letošní sezonu řadíme i energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1, který jsme na český trh uvedli koncem minulého roku.

30/3
Skvělá tečka za sezonou pro Vltava Fund Ski Team: Luusua vybojoval 3. místo

Nejdelší závod a nejlepší výsledek. Tahle nej patří z pohledu Vltava Fund Ski Teamu poslednímu závodu seriálu dálkových běhů na lyžích Visma Ski Classics. Po 100 kilometrech Arefjällsloppetu se totiž na stupně vítězů postavil člen českého týmu spoléhajícího na Enervit – Ari Luusua.

Více aktualit