Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Co čekat od sportovní výživy BĚHEM sportu?

Často se ptáte, s čím v oblasti sportovní výživy začít, abyste zbytečně neutráceli a zároveň pomohli svému sportovnímu výkonu i růstu výkonnosti. Nabízíme proto stručný přehled top kategorií produktů, které běžci, cyklisté, lyžaři, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci nejčastěji užívají, včetně jejich přínosů. Tedy co byste od nich měli očekávat a co v nich hledat. Lépe tak pochopíte, proč a jaký produkt v uvedený čas použít.

Správně zvolený výživový plán by měl každopádně myslet na dobu před, během a po sportu, kdy jsou potřeby organizmu rozdílné. Proto je jiné i složení předsportovního želé, energetických gelů či regeneračního nápoje. My ve druhém díle našeho seriálu pokračujeme dobou BĚHEM sportu.


Přečtěte si také o:
- době PŘED sportem

- době PO sportu
 

BĚHEM sportu

V této fázi je potřeba dodávat tělu energii, tekutiny i vypocené minerální látky. Proto během výkonu vytrvalostní sportovci spoléhají na iontový nápoj a energii z dobře vstřebatelných sacharidů ve formě gelů, koncentrátů, tablet nebo tyčinek. Co od nich čekat?
 

Iontový nápoj

  • doplňuje tekutiny
  • doplňuje ionty, tedy minerální látky
  • dodává energii

Od nápoje očekáváme, že nám doplní tekutiny. U sportovce je navíc důležité, aby byly tekutiny i rychle vstřebány. Výzkumy dokládají, že rychlejší vstřebatelnost než čistá voda má voda s obsahem malého (max. 5 % = isotonické ředění) množství rychlých sacharidů a sodíku. Což je už velmi blízko k iontovému nápoji, který obsahuje jak sacharidy (ideálně více různých druhů) pro doplňování energie, tak minerální látky nejčastěji zastoupené v potu (sodík, draslík, hořčík). Protože minerální látky si tělo neumí vyrábět samo, je odkázáno na jejich příjem stravou, a protože právě během sportu je úbytek těchto elektrolytů největší, měl by být současně řešený i jejich příjem, a to především během delších výkonů.

 

Energetické gely

  • dodávají energii

U energetických gelů očekáváme, že se z nich bude uvolňovat energie po dobu alespoň 40 minut, že se lehce vstřebají a příliš nezatíží náš trávicí trakt. Uvolňování energie se děje především díky obsaženým sacharidům, které by měly být v mixu jak rychle (glukóza, maltodextrin), tak i pomaleji se uvolňující energie (vícemolekulové polymery, např. DP4, trehalóza, isomaltulóza). Díky takovému mixu máte jistotu, že vám gel pomůže během pár minut, ale současně vám bude postupně dodávat energii i v delším čase.

 

Energetické tablety

  • dodávají energii
  • oproti gelům i minerální látky

Od energetických tablet očekáváme prakticky to samé, co od gelů. Od těch je odlišuje především pevná konzistence, pro kterou po nich mnozí sahají. A která je v některých sportech a při mrazech i lépe použitelná než gely. Někdy i pocit kousání lépe zažene hlad při sportu. Každopádně na rozdíl od gelů obsahují energetické tablety i některé minerální látky ztrácené potem – jako třeba Enervit Carbo Tablets s obsahem draslíku, hořčíku, sodíku a mixem vitaminů.

 

Energetické koncentráty

  • dodávají více energie než gely
  • jde o bleskovou energii

Na rozdíl od gelů, které mají zajišťovat průběžné a „poklidné“ doplňování energie, jsou koncentráty jakousi „explozí“ v momentě, kdy situace začíná být vážná. Buď se propadáte do únavy a potřebujete rychle nakopnout, nebo se blížíte do cíle a chcete ze sebe dostat maximum. V obou případech je spíše než pozvolná energie potřeba energie rychlá, s výraznou účinností, která sice nevydrží tak dlouho jako z gelu, ale dostane vás z komplikací.

Aby se tak stalo, musí energie obsažená ve formě sacharidů projít co nejrychleji žaludkem. To se stane pouze tehdy, jedná-li se výhradně o jednoduché sacharidy bez bílkovin, tuků a vlákniny, navíc v řídké formě – pak máte jistotu rychlého zásahu. Proto bývají koncentráty řidší než gely.

A ještě jednu výhodu v sobě mají – kombinace glukózy a fruktózy znamená maximální využití všech energetických nosičů z tenkého střeva krví do svalů, což znamená, že touto kombinací zvýšíte příjem energie 1,7krát. Je-li navíc glukóza obsažená ve formě maltodextrinu, pak se jedná o skutečnou energetickou explozi – maltodextrin totiž při stejné hustotě tekutiny jako u jednoduché glukózy obsahuje 5x více energie. Zajišťuje tedy stejně rychlé vstřebání (hustota je stejná), ale 5x více energie. Prostě bomba!

A co si pod pojmem „energetický koncentrát“ představit? Třeba oblíbené Enervit Liquid Gely.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit

AKTUALITY

20/5
Přelom května a června je závody nabitý. Na kterém se potkáme?

Poslední květnový a první červnový víkend je plný skvělých závodů a my s Enervitem jsme partnery hned pěti z nich! Chystáme se za cyklisty i běžci a mezi tím si v týdnu střihneme ještě online seminář. Bonusem pro vás je, že na všech závodech máte možnost sbírat razítka a zúčastnit se naší soutěže o výživové balíčky!

17/5
Přihlaste se na květnový seminář - vysíláme už 28. 5.!

28. května pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho květnového bude "Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne?". Rozebereme si tak časté potraviny a nápoje, které jsou sportovci běžně při závodech nebo v tréninku (případně po nich) konzumovány a občas i přímo na závodech nabízeny. Pomohou, nebo uškodí? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

13/5
Po 9 etapách vládne Giru Tadej Pogačar

Devět startů, tři vítězství. Triumf v časovce i v horské etapě. Od druhého dne v růžové pro vedoucího jezdce. A v čele průběžného pořadí luxusní náskok více než dvou a půl minut. Taková je zatím premiéra na Giro d´Italia pro Tadeje Pogačara, který se svým týmem UAE Emirates spoléhá na Enervit. Stejně jako Lidl-Trek, který už má na kontě také jedno etapové vítězství.

9/5
Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

4/5
Startuje Giro d´Italia a Enervit bude opět u toho

107. ročník slavného cyklistického závodu se pojede od 4. do 26. května a absolvují ho i týmy Lidl-Trek a UAE Team Emirates, které spoléhají na Enervit. Tadej Pogačar (UAE) je navíc hlavním favoritem.

Více aktualit