Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

7. fyziologický zákon: Růst sportovní výkonnosti nastává po tréninku

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme poslední, 7. zákon, který říká, že klíčovou fází růstu výkonnosti je regenerace.

1. zákon si můžete přečíst zde – Sladké před sportem škodí
2. zákon si můžete přečíst zde – Externí sacharidy jako konkurenční výhoda
3. zákon si můžete přečíst zde – Zvyšte množství využitelných sacharidů na maximum
4. zákon si můžete přečíst zde – Hustota ionťáku je důležitá
5. zákon si můžete přečíst zde – Výživa musí projít žaludkem
6. zákon si můžete přečíst zde – Energetická bilance rozhoduje

Křivka tzv. superkompenzace nám jasně říká, že sportovní výkonnost roste až po sportovním výkonu – na principu adaptace organizmu na předchozí zátěž. Ta probíhá na základě evoluce, kdy se tělo automaticky připravuje na prožitou zkušenost tak, aby ji příště lépe zvládlo. A v případě sportu to platí také, protože sport je pro tělo stres, se kterým se organizmus snaží vyrovnat.

Proto když dostane tělo dostatek času na regeneraci (po těžkých trénincích se bavíme průměrně o 36 až 48 hodinách dle kvality regenerace), dokáže se na další trénink připravit lépe než na ten předchozí – což je i princip růstu výkonnosti. Má to ale dvě podmínky: vyžaduje to potřebný čas na odpočinek (může to být samozřejmě i aktivní odpočinek) bez náročných tréninků, a druhou podmínkou je kvalitní regenerace postavená na základech tohoto slova (regenerace = obnova). Tedy na:

  • dostatečném příjmu kvalitní energie (pro obnovu energetických zásob),
  • dostatku bílkovin a aminokyselin (pro obnovu poškozených tkání a stejně tak pro stavební činnost důležitou pro růst a rozvoj například svalové hmoty),
  • dostatku živin (vitamínů, minerálních látek) pro doplnění jejich stavu a pro optimální průběh chemických reakcí v organizmu,
  • a zapomínat se nesmí ani na dostatek tekutin.

To vše znamená jediné – pro kvalitní regeneraci a růst výkonnosti musíme tělu doplnit živiny a vyrovnat tak deficit, ke kterému během sportu došlo. Nejvhodnější okamžikem je tzv. anabolické okno těsně po výkonu, kdy jsou buňky stále ještě otevřeny pro rychlejší příjem živin. Tento stav trvá cca 30 minut. Jak toho využít? Přijměte v této době regenerační nápoj, například legendární Enervit Recovery Drink (R2), který obsahuje rychle vstřebatelnou energii, aminokyseliny, minerální látky i vitaminy v optimálním poměru.

Tímto aktivním přístupem k procesu regenerace a současně dostatečným odpočinkem podpoříte růst výkonnosti tím, že další trénink začne na vrcholu křivky superkompenzace a nikoliv ve fázi únavy (kdy by výkonnost naopak klesala). Růst výkonnosti ale podpoříte i nepřímo tím, že kvalitní regenerací její průběh urychlíte, čímž umožníte dřívější zařazení náročného tréninku. A protože pro růst výkonnosti jsou náročné tréninky nezbytné, čím více jich (ve fázi dokončené regenerace) proběhne, tím více poroste vaše výkonnost.

Více se o tomto zákonu dočtete v článku Co jíst a pít ihned po sportovním výkonu?

Chcete znát i další fyziologické zákony? Přečtěte si je – Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů  

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

6. fyziologický zákon: Energetická bilance rozhoduje

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 6. zákon, který říká, že pro každého sportovce je nesmírně důležitá tzv. energetická bilance.

5. fyziologický zákon: Výživa musí projít žaludkem

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 5. zákon, který říká, že různé živiny stráví v žaludku různě dlouhou dobu. A že čas je hodně důležitý.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

4. fyziologický zákon: Hustota ionťáku je důležitá

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 4. zákon, který říká, že hustota iontového nápoje je důležitá a rozhodně není jedno, jak si ho namícháte.

Více aktualit

AKTUALITY

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

24/11
Triatlonista Jan Šneberger hodnotí sezonu: „Zahraniční starty chyběly nám všem.“

Podobně jako ostatní triatlonisté letos musel zapomenout na zahraniční starty, s výjimkou sousedského Slovakmana. Na domácí půdě přesto zvládl slušnou porci závodů včetně několika mistrovských a připsal si výborná umístění. Člen Enervit Teamu Jan Šneberger se na jaře zúčastnil i několika virtuálních závodů a v našem rozhovoru kromě nich komentuje i své nejoblíbenější produkty Enervit zařazované do výživového plánu při sportu.

20/11
Vyzkoušejte skvělou NOVINKU: Energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1

Načerpejte velké množství energie ze sacharidů pro vaše sportování z nového energetického nápoje. Enervit Isocarb 2:1 obsahuje optimální kombinaci maltodextrinu a fruktózy pro zajištění příjmu vysoké dávky energie, která je v průběhu času stabilnější. Není třeba nic složitě počítat, stačí namíchat v požadovaném ředění a zajistit tak tělu 30, 60 nebo 90 g sacharidů pro váš výkon.

17/11
ROZHOVOR: Triatlonistka Helena Karásková o sezoně, plánech i výživě

Právě teď už měla finišovat s přípravou na zimní část sezony, v jejím případě lyžařskou. Ani té se ale nevyhnuly odklady závodů kvůli koronaviru, který změnil i plánové starty v sezoně terénního triatlonu. V ní Helena Karásková startovala výhradně na domácích závodech a v rozhovoru hodnotí úspěchy i neúspěchy. Členka Enervit Teamu samozřejmě prozrazuje i své osvědčené výživové tipy a prozrazuje, že aktuálně není jen závodnicí, ale také masérkou, trenérkou a pořadatelkou závodů…

13/11
Užijte si náš RED FRIDAY s 20% slevou na všechny produkty Enervit!

Žádný smolný pátek 13. ani čekání na Black Friday, který správně připadá na poslední listopadový pátek. My pro vás máme náš RED FRIDAY, protože k Enervitu patří červená, jsme vždy o krok napřed a rádi přinášíme radost ze sportu. Využijte speciální a časově omezenou akci v podobě 20% SLEVY na vše!

Více aktualit