Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Jak správně ředit iontový nápoj?

Iontový nápoj by měl být povinnou součástí sportovní výbavy. Zajišťuje pitný režim sportovce, dodává energii, vitaminy i minerální látky (ionty), které během výkonu ztrácíme. Navíc je iontový nápoj optimální z hlediska vstřebávání. Ovšem za předpokladu, že ho správně naředíte…

Řada sportovců v ředění iontového nápoje chybuje. Ať už z neznalosti, špatných doporučení či snahy ušetřit a prášku použít co nejméně. Přitom pouze kvalitní ionťák se správným ředěním nám může před, během a částečně i po výkonu pomoci.
 

Hypotonický, nebo isotonický?

Na etiketě iontového nápoje Enervit Isotonic Drink si můžete přečíst o hypotonickém nebo isotonickém nápoji. Tyto dva pojmy udávají hustotu. Zatímco isotonický nápoj je stejně hustý jako krevní plazma, hypotonický je řidší. A jelikož tělo se během výkonu potí a pot je (na většině míst lidského těla) hypotonický, tak abychom minimalizovali příznaky zahušťování vnitřního prostředí organizmu, doporučujeme volit hypotonické ředění nápoje (v případě Enervit Isotonic Drinku je to 15 g prášku na 500 ml vody).

 

A právě tady se někteří sportovci dopouštějí časté chyby – na trénink toto ředění dodržují, možná dokonce volí ještě řidší nápoje, aby jim ionťák dlouho vydržel. Ale před závodem mají pocit, že větší dávka ionťáku bude znamenat i více energie a tudíž lepší výsledek. Jenže opak je bohužel pravdou. A tak „bláto“, které si do lahve namíchají, nejen že stěží uhasí pocity žízně, ale současně vyvolá i poplach uvnitř organizmu s cílem stáhnout vodu z končetin, aby se přijatá „tekutina“ naředila a umožnilo se tak její vstřebání. Odvodnění v periferiích však vyvolá křeče a může způsobit až kolaps organizmu, zvláště pak v horkých a/nebo extrémně vlhkých podmínkách.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

OSMOLALITA a OSMOLARITA: Pojmy, které rozhodují o rychlosti vstřebávání

Uvědomit si význam těchto termínů je pro vytrvalce velmi důležité. Osmolarita udává, kolik je v litru vody osmoticky aktivních částic, což jsou v případě sportu dobře známé látky obsažené například v iontovém nápoji – tedy sacharidy a ionty protikřečových minerálů. Osmolalita udává to samé, jen vztaženo na 1 kilogram tekutiny, v níž je iontový nápoj rozpuštěný. A protože sportovci si iontový nápoj míchají pouze do vody, u které platí, že 1 litr vody váží 1 kg, hodnoty osmolality jsou totožné s hodnotami osmolarity.

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

Více aktualit

AKTUALITY

4/3
Využijte výjimečné akce 1+1 na energetické Enervit Gely

Na našem e-shopu teď seženete oblíbené energetické Enervit Gely s omezenou expirací ve výjimečné akci 1+1 ZDARMA. Načerpejte energii od Enervitu za skvělou cenu!

2/3
ROZHOVOR: Adéla Boudíková o Jizerské 50, covidu i tréninku

Na kontě má dvacítku startů v prestižním seriálu dálkových běhů na lyžích Ski Classics a dlouhodobě patří mezi nejlepší české laufařky. Nejblíž k medaili měla na domácí Jizerské 50 v roce 2019, kdy skončila čtvrtá. Letos ji absolvovala po návratu po druhém porodu a brala 14. příčku, i když během závodu ztratila lyži. Jak hodnotí svůj výkon na domácí trati, a jak těžký je návrat do stopy po porodu? O tom všem mluví členka Vltava Fund Ski Teamu v našem rozhovoru.

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

Více aktualit