Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Určitě předcházet křečím neznamená vzít si s sebou magnesium do kapsy, čekat, až se křeče dostaví a pak problém hasit. Předcházet křečím znamená, že děláte věci, aby křeče vůbec nepřišly. Synonymem bojovníka proti křečím je magnesium (hořčík) a někteří sportovci se domnívají, že nejlepším řešením je vzít si ho dvě či tři hodiny před sportem. Jenže pozor – jedním z účinků hořčíku je podpora relaxace a uvolňování svalů! A asi je vám jasné, že není nic horšího, než když se svaly, které mají za pár hodin sportovat, rozhodnou relaxovat…

Kdy brát hořčík?

Mnohem lepším bojovníkem proti křečím je hořčík konzumovaný v několika dnech před očekávaným náročným sportovním výkonem, kde předpokládáte, že může dojít i na křeče. V takovém případě:

  • začněte pít Enervit Magnesium minimálně dva dny před výkonem,
  • vypijte denně optimálně dvě dávky nápoje,
  • poslední dávku vypijte večer před startem.

Tímto procesem organizmus nasytíte minerálními látkami, abyste křečím předešli. Současně využijete i relaxační efekt hořčíku, který zvláště večer před startem podpoří spánek i odpočinkovou fázi.

Samozřejmě můžete magnesium tělu dodávat i během samotného výkonu. Buď konzumací sportovní výživy s obsahem hořčíku (např. energetické tablety Enervit Carbo Tablets, iontový nápoj Enervit Isotonic Drink), nebo samotným nápojem Enervit Magnesium. To platí zejména pro ty z vás, kteří na křeče trpí. Sportovci to dělají běžně i tak, že si magnesko zamíchají do iontového nápoje, aby příjem hořčíku navýšili. 

 

Kde a jaký hořčík brát?

Sportovcům, kteří na křeče trpí dlouhodobě, lze doporučit především kontrolu jídelníčku. V něm doporučíme více se zaměřit na dostatečný příjem tekutin, a to nejen pomocí pití, ale i na vodu bohatou stravu (především jíst více zeleniny, ovoce a polévek). Vhodné je i obohacení pitného režimu o Enervit Magnesium, čímž zabezpečíte také potřebný příjem kvalitního zdroje hořčíku.

Tím se zároveň dostáváme ke kvalitě zdroje hořčíku. V Enervit Magnesiu je hořčík obsažen ve formě citrátu (citrát hořečnatý), což je forma cca 4x vstřebatelnější, než je nejčastěji používaný oxid hořečnatý. Díky tomu máte zajištěný dostačující příjem kvalitního hořčíku neboli magnesia.

Více se o nejen o hořčíku, ale i dalších minerálních látkách důležitých pro sportovce, dočtete v článku K čemu a jaké minerální látky potřebují sportovci?

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

SUPERKOMPENZACE: Klíč k růstu výkonnosti a důležitá fáze regenerace

Superkompenzace je stav, ve kterém může docházet k růstu výkonnosti. Superkompenzaci musí vždy předcházet fyzická zátěž, nejčastěji řízený trénink, který z důvodu vyčerpání energetických zdrojů vyvolá pokles výkonnosti. Lidský organizmus má skvěle vyvinutý princip adaptace, tedy přizpůsobení se podmínkám, který spočívá i v tom, že se na prožité zážitky lépe připraví – vytvoří si více energetických zásob, zesílí svalová vlákna, zlepší se psychické vnímání, zlepší se koordinace a podobně. A to je právě princip oné superkompenzace. 

Více aktualit

AKTUALITY

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

8/2
Běžkyně na lyžích Adéla Boudíková před Jizerskou 50: „Jde o srdeční záležitost!“

Vltava Fund Ski Team je zatím nejlepším českým týmem v celkovém hodnocení prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics. Jeho členkou je i zkušená Adéla Boudíková, která se do stopy vrátila po porodu druhé dcery a v letošní sezoně absolvovala už dva závody. Jak je hodnotí a co říká 7. místu svého týmu? Co pro ni znamená Jizerská 50 a jak na ní bude občerstvovat? To všechno se dozvíte v našem rozhovoru.

4/2
Jizerská 50 se pojede už příští týden, pro hobby lyžaře virtuálně

I letošní ročník největšího českého závodu v běhu na lyžích se uskuteční. Současná epidemiologická situace pustí na hromadný start elitu, ostatní lyžaři se mohou zúčastnit virtuálního závodu individuálně. My jsme připraveni všem dodat energii a připravit vás na osobní výzvu!

Více aktualit