Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Enervit Maltodextrin Fructose: Kde se bere velká dávka rychlé energie?

Chceme-li tělu dodat rychlou energii, volíme sacharidy. Především u sportovců jsou významným přínosem sacharidy v té nejjednodušší formě, neboť jak se ukazuje, ty se v žaludku dlouho nezdrží a putují téměř ihned do tenkého střeva. Odtud se krví transportují do buněk, kde se přeměňují na energii. Tento jednoduchý proces má však svá úskalí, která je dobré znát, abyste mohli podporu organizmu energií využívat na maximum.

Jaké podmínky je potřeba nastolit, aby se sacharidy v žaludku příliš nezdržely a ihned po projití mohly být vstřebány?

  • Musí být co nejjednodušší, tedy nejlépe co nejbližší jednoduchým molekulám glukózy nebo fruktózy, aby je trávicí trakt nemusel štěpit.
  • V žaludku nesmí být žádná brzda v podobě bílkovin nebo tuků.
  • Přijatá energie musí být správně naředěna, což odpovídá zhruba hypotonickému roztoku.

Hustota je obzvlášť důležitá

Tady je první velká výhoda produktu Enervit Maltodextrin Fructose – nápoj z maltodextrinu má stejnou hustotu jako nápoj z glukózy (což je důležité pro rychlost vstřebání), přitom maltodextrin je složen z 5 molekul glukózy. Za stejný čas se tedy vstřebá 5x více energie.

Nicméně vyhráno ještě nemáme. Překonali jsme první nástrahu, žaludek a tenké střevo. Umožnili jsme organizmu, aby se touto džunglí dodávka energie prodrala rychle. Ale ještě ji musíme dostat do buněk.

 

Kombinace glukózy a fruktózy hraje v náš prospěch

Aby se energie dostala do buněk, máme v krvi dva druhy nosičů – jeden pro molekuly glukózy a druhý (odlišný) pro molekuly fruktózy. Glukózové nosiče přepraví cca 60 gramů glukózy za hodinu, fruktózové cca 42 gramů za hodinu. Dohromady tedy umožní přepravit 102 gramů „energie“ za hodinu. Podmínkou je ale striktní rozdělení na glukózu a fruktózu. (Více o tom píšeme v článku Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj?)

A tady je další výhoda produktu Enervit Maltodextrin Fructose. Obsahuje kromě glukózy (v podobě maltodextrinu) ještě fruktózu, aby byly zaměstnány oba druhy nosičů. Tedy aby bylo energie do buněk přepraveno maximální možné množství, které nastavení organizmu umožňuje.

 

Celkový přínos produktu Enervit Maltodextrin Fructose tak zní – větší množství energie, v rychle vstřebatelné formě, využívající v maximální míře možnosti rychlého dopravení do buněk.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit

AKTUALITY

20/5
Přelom května a června je závody nabitý. Na kterém se potkáme?

Poslední květnový a první červnový víkend je plný skvělých závodů a my s Enervitem jsme partnery hned pěti z nich! Chystáme se za cyklisty i běžci a mezi tím si v týdnu střihneme ještě online seminář. Bonusem pro vás je, že na všech závodech máte možnost sbírat razítka a zúčastnit se naší soutěže o výživové balíčky!

17/5
Přihlaste se na květnový seminář - vysíláme už 28. 5.!

28. května pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho květnového bude "Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne?". Rozebereme si tak časté potraviny a nápoje, které jsou sportovci běžně při závodech nebo v tréninku (případně po nich) konzumovány a občas i přímo na závodech nabízeny. Pomohou, nebo uškodí? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

13/5
Po 9 etapách vládne Giru Tadej Pogačar

Devět startů, tři vítězství. Triumf v časovce i v horské etapě. Od druhého dne v růžové pro vedoucího jezdce. A v čele průběžného pořadí luxusní náskok více než dvou a půl minut. Taková je zatím premiéra na Giro d´Italia pro Tadeje Pogačara, který se svým týmem UAE Emirates spoléhá na Enervit. Stejně jako Lidl-Trek, který už má na kontě také jedno etapové vítězství.

9/5
Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

4/5
Startuje Giro d´Italia a Enervit bude opět u toho

107. ročník slavného cyklistického závodu se pojede od 4. do 26. května a absolvují ho i týmy Lidl-Trek a UAE Team Emirates, které spoléhají na Enervit. Tadej Pogačar (UAE) je navíc hlavním favoritem.

Více aktualit